Lidovky.cz

Paříž-Tokio za 2,5 hodiny? Nástupce Concordu to zvládne

Ekonomika

  16:50
LE BOURGET - Hyperzvukové dopravní letadlo projektované evropskou skupinou pro leteckou a kosmickou techniku EADS bude s pomocí raketových motorů létat ve stratosféře a dvakrát rychleji než legendární Concorde.

Koncept hyperzvukového dopravního letounu Zehst foto: Reprofoto

Z Paříže by to tak měl stihnout do Tokia za dvě a půl hodiny, uvedl technický ředitel EADS Jean Bottin. Šéf firmy však zchladil nadšení, když řekl, že běžné lety jsou otázkou několik desetiletí vzdálené budoucnosti.

Hyperzvukové letadlo pro 50 až 100 cestujících bude létat nad troposférou, nejnižší vrstvou atmosféry sahající do výše až 17 kilometrů, aby se vyhnulo hlučnému prorážení zvukové bariéry typickému pro Concorde.

Koncept hyperzvukového dopravního letounu Zehst

"Když jste nad atmosférou, nikdo nic neslyší," řekl Bottin na prezentaci projektu ZEHST (zero emission high speed transport - bezemisní vysokorychlostní doprava) před zahájením mezinárodního aerosalonu u Paříže.

Z ranveje by se měl "hypersonik" vznést s pomocí běžných turbomotorů poháněných biopalivy a raketové motory jej pak dostanou prudkým výstupem nad troposféru až do výšky 32 km.

Koncept hyperzvukového dopravního letounu ZehstTam jej náporové motory zrychlí až nad mach 4, čtyřnásobnou rychlost zvuku. Po sestupu bude letadlo poháněno opět turbomotory.

Maximální zrychlení bude na rozdíl od kosmických lodí velmi mírné na úrovni 1,2 gravitačního zrychlení, takže na cestující nebudou žádné zvláštní nároky.

"Dopad zrychlení na cestující bude velmi malý, takže nebude nutné žádné speciální zařízení nebo výcvik," řekl Bottin.

Konstatoval také, že celkově na hyperzvukovém letadle nebude nic vyloženě nového a na první pohled bude vypadat jako Concorde. "Není to Concorde, ale vypadá jako Concorde, což ukazuje, že aerodynamika 60. let byla velmi vyspělá," řekl Bottin.

KONEC CONCORDU

Nehoda Concordu na letišti Charles de Gaulle
Nákladný a hlučný Concorde, který od počátku 70. let používaly jen společnosti Air France a British Airways, byl stažen z komerčních linek v roce 2003.

 Hřebíkem do rakve byl pro něj pád jednoho stroje při startu v Paříži v roce 2000.

Ukázkový bezpilotní prototyp by EADS mohla mít do roku 2020, uvedl Bottin.

Ještě si počkáme...

Šéf EADS Louis Gallois však upozornil, že může trvat 30 až 40 let, než se komerční lety tímto strojem stanou skutečností. "Nemluvíme o produktu, s nímž přijdeme za několik let. Musíme se postarat o bezpečnost, integraci různých technologií, vědět, jak na to reaguje člověk," řekl.

Francouzský tisk v polovině minulého desetiletí psal, že francouzsko-japonský nástupce legendárního Concordu má vzlétnout už v roce 2017.

Podle tehdejších plánů to však měl být stroj o něco pomalejší než Concorde, avšak s dvojnásobným doletem a 250 místy pro cestující.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.