Za fasádou usměvavých modelek a nablýskaných konceptů se tak odehrává boj o budoucnost automobilového průmyslu.
ČTĚTE TAKÉ: |
Šéfové velkých automobilek se obávají o osud evropského trhu, a proto včera vyzvali evropské politiky, aby začali vážně řešit krizi eurozóny. "Tato nestabilita a způsob, jakým je krize řešena, nás nenechávají klidnými," řekl šéf Fiatu Sergio Marchionne.
Jason Stein, editor portálu Autonews.com, přirovnal letošní atmosféru ve Frankfurtu k té, která panovala v krizovém roce 2008 na autosalonu v Paříži. "O tři roky později se všichni cítí podobně. Rozdíl je snad jen v tom, že obavy přicházejí přímo z Evropy. Všichni tady mluví o evropské dluhové krizi," píše Stein na svém blogu.
Zejména evropské automobilky jsou nervózní, protože jejich prodeje na domácím poli klesají. Vše ale zachraňují rozvojové trhy a především Čína. Například Škoda Auto tam prodala v srpnu meziročně o pětinu vozů více. Audi dokonce o více než 25 procent.
Hledá se náhrada ropy
Vedle obav z recese je dalším jasným tématem hledání "nové ropy". O tom, že tou pravou cestou je elektromotor poháněný vodíkovými palivovými články, je přesvědčen Mercedes.
Jeho nový koncept s názvem F 125 má dveře otevírající se směrem nahoru a oproti jiným modelům oslňuje zejména svým dojezdem. Bez jediné kapky fosilních paliv má být schopen ujet až tisíc kilometrů. Současné elektromobily dokážou zatím na jedno dobití ujet vzdálenost mezi 50 a 100 kilometry.
Vedle stánků jednotlivých značek je elektromobilům věnována jedna celá výstavní hala. MercedesBenz spolu s Audi, Citroënem a Opelem využil rozlehlé výstavní plochy a mezi jednotlivými halami se návštěvníci autosalonu mohou svézt v jejich ekologických autech.
Česká automobilka Škoda Auto představila ve Frankfurtu svůj nový koncept nazvaný Mission L. Vůz, který z něj bude vycházet, se má v téměř nezměněné podobě dostat na trh. Ještě letos si ho budou moci koupit zákazníci v Indii, v druhém pololetí příštího roku pak v Evropě a v roce 2013 i v Číně.
Vyrábět se bude v hlavním závodě Škody Auto v Mladé Boleslavi vedle fabií a octavií. Mission L je navíc co do velikosti zařazen přesně mezi tyto dva modely.
Maserati pro celou rodinu
Jedením z dalších trendů letošního autosalonu je podle pozorovatelů právě snaha vyplnit všechny možné díry v nabídce. Ve Frankfurtu se tak návštěvníci dočkali Maserati Kubang - prvního SUV od této značky - nebo Land Roveru v provedení kabriolet.
Již tradičně není nouze o smělá prohlášení. Euisun Chung, místopředseda Hyundai Motor, oznámil, že automobilka letos překročí hranici čtyř milionů prodaných vozů.
Ferrari chce letos poprvé ve své historii prodat více než 7000 vozů a šéf Daimleru Dieter Zetsche se už před začátkem autosalonu nechal slyšet, že Mercedes bude do roku 2020 jedničkou v prodeji luxusních automobilů. Stejný plán ovšem představily také Audi a BMW.