Lidovky.cz

Frankfurt řeší ekoauta i dluhovou krizi

Ekonomika

  20:08
FRANKFURT/PRAHA - Nejvýznamnější světové automobilky na včera zahájeném autosalonu ve Frankfurtu řeší hned několik palčivých otázek. Na co budeme jezdit, až dojde ropa? Kdo bude naše auta kupovat, když se prohloubí evropská dluhová krize? Jak dlouho potáhne naše prodeje Čína?

Koncept od Mercedesu F 125 je poháněn vodíkovými články. To mu umožňuje dojet na jednu „nádrž“ až tisíc kilometrů. foto: Reuters

Za fasádou usměvavých modelek a nablýskaných konceptů se tak odehrává boj o budoucnost automobilového průmyslu. 

ČTĚTE TAKÉ:

Šéfové velkých automobilek se obávají o osud evropského trhu, a proto včera vyzvali evropské politiky, aby začali vážně řešit krizi eurozóny. "Tato nestabilita a způsob, jakým je krize řešena, nás nenechávají klidnými," řekl šéf Fiatu Sergio Marchionne.

Jason Stein, editor portálu Autonews.com, přirovnal letošní atmosféru ve Frankfurtu k té, která panovala v krizovém roce 2008 na autosalonu v Paříži. "O tři roky později se všichni cítí podobně. Rozdíl je snad jen v tom, že obavy přicházejí přímo z Evropy. Všichni tady mluví o evropské dluhové krizi," píše Stein na svém blogu.

Alfa Romeo představila koncept svého roadsteru 4C. Na trh se má dostat v roce 2013.

Zejména evropské automobilky jsou nervózní, protože jejich prodeje na domácím poli klesají. Vše ale zachraňují rozvojové trhy a především Čína. Například Škoda Auto tam prodala v srpnu meziročně o pětinu vozů více. Audi dokonce o více než 25 procent.

Hledá se náhrada ropy

Vedle obav z recese je dalším jasným tématem hledání "nové ropy". O tom, že tou pravou cestou je elektromotor poháněný vodíkovými palivovými články, je přesvědčen Mercedes.

Jeho nový koncept s názvem F 125 má dveře otevírající se směrem nahoru a oproti jiným modelům oslňuje zejména svým dojezdem. Bez jediné kapky fosilních paliv má být schopen ujet až tisíc kilometrů. Současné elektromobily dokážou zatím na jedno dobití ujet vzdálenost mezi 50 a 100 kilometry.

Nový koncept dvoumístného elektromobilu Audi Urban má být určen do přeplněných městských ulic.

Vedle stánků jednotlivých značek je elektromobilům věnována jedna celá výstavní hala. MercedesBenz spolu s Audi, Citroënem a Opelem využil rozlehlé výstavní plochy a mezi jednotlivými halami se návštěvníci autosalonu mohou svézt v jejich ekologických autech.

Česká automobilka Škoda Auto představila ve Frankfurtu svůj nový koncept nazvaný Mission L. Vůz, který z něj bude vycházet, se má v téměř nezměněné podobě dostat na trh. Ještě letos si ho budou moci koupit zákazníci v Indii, v druhém pololetí příštího roku pak v Evropě a v roce 2013 i v Číně.

Vyrábět se bude v hlavním závodě Škody Auto v Mladé Boleslavi vedle fabií a octavií. Mission L je navíc co do velikosti zařazen přesně mezi tyto dva modely.

Maserati pro celou rodinu

Jedením z dalších trendů letošního autosalonu je podle pozorovatelů právě snaha vyplnit všechny možné díry v nabídce. Ve Frankfurtu se tak návštěvníci dočkali Maserati Kubang - prvního SUV od této značky - nebo Land Roveru v provedení kabriolet.

Automobilka Maserati představila na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem vůz kategorie SUV s názvem Kubang

 

Již tradičně není nouze o smělá prohlášení. Euisun Chung, místopředseda Hyundai Motor, oznámil, že automobilka letos překročí hranici čtyř milionů prodaných vozů.

Ferrari chce letos poprvé ve své historii prodat více než 7000 vozů a šéf Daimleru Dieter Zetsche se už před začátkem autosalonu nechal slyšet, že Mercedes bude do roku 2020 jedničkou v prodeji luxusních automobilů. Stejný plán ovšem představily také Audi a BMW.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.