Nařízení má za cíl chránit moře a pobřeží členských států před dopady nehod lodí spojených s únikem nebezpečných látek. Materiál je nyní v meziresortním připomínkovém řízení.
Ministerstvo nyní nedokáže odhadnout, jaká pokuta by Česku hrozila v případě, že by normu nepřijalo. Na druhou stranu přijetí směrnice podle ministerstva nezatíží veřejné rozpočty země žádnými náklady.
Vyhláška nově mění povinné informace poskytované provozovateli obchodních lodí. Jde například o údaje o přepravovaném nebezpečném nebo znečišťujícím materiálu, včetně uvedení kontaktní osoby, na kterou se úřady mají v případě nehody plavidla obrátit. Vyhláška stanovuje rovněž minimální výši pojištění za škody způsobené provozem lodě.
Vnitrozemské Česko kvůli sjednocování právních nástrojů v rámci EU v minulosti přijalo několik úprav týkajících se námořní plavby. V březnu například šlo o schvalování technické způsobilosti lodí a jachet k námořní plavbě a způsobu komunikace českých orgánů s členskými státy EU při vyšetřování nehod lodí.
Tato úprava se ale kromě obchodních lodí týkala komerčních a soukromých výletních plavidel, kterých pod českou vlajkou po mořích pluje zhruba 400.