Lidovky.cz

Podívejte se, které stavby doplatily na škrty

Ekonomika

  7:02
PRAHA - Na výstavbu silnic, dálnic, železničních tratí a nádraží bude v příštím roce chybět osm miliard, v budoucnu pak desítky miliard korun.

Stavba roku 2011: Výstavba jihozápadní části Pražského okruhu Praha foto: ČTK

Zděšení zavládlo na magistrátu v Mladé Boleslavi poté, co v úterý vláda schválila rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Z plánu na příští rok totiž zmizelo 298 milionů korun pro stavbu takzvané mladoboleslavské tangenty, silnice od nákupního centra Interspar podél automobilky Škoda k Bondy centru.

„O potřebě této komunikace jsem již dříve hovořil s panem premiérem, nynější rozhodnutí je překvapivé. Tangenta je velmi důležitá komunikace, která má ulehčit centru města od hluku a výfukových plynů,“ uvedl primátor města Raduan Nwelati (ODS).

Mladoboleslavští nejsou jediní, kdo se nových úseků silnic a železnic v příštím roce nedočká. Nebude se například pokračovat na pražské Vysočanské radiále, kde se již provedly práce za 2,3 miliardy korun a k dokončení chybí jen desetina sumy, 223 milionů.

INFOGRAFIKA

Nebudou peníze na opravu železniční tratě mezi Bubenčí a Holešovicemi v Praze, na rekonstrukci železniční stanice Olomouc či na modernizaci tratě z Chebu k německé hranici.

Příčinou je zkrácený rozpočet ministerstva dopravy, z něhož se má na stavby přispívat. Původně navržených 37 miliard korun chtěl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) zvýšit na potřebných 49 miliard. Vláda mu ale přidala jen čtyři miliardy na konečných 41 miliard korun.

„Vláda současně rozhodla o omezení výše úvěru od Evropské investiční banky na 3,74 miliardy korun, což je snížení téměř o 50 procent oproti potřebám plynoucím ze stavu realizace evropských projektů,“ uvedl Dobeš. Spolufinancování těchto staveb se bude muset hradit z původních 37 miliard, které byly určeny na jiné stavby. Tyto projekty se tedy musí od roku 2012 začít omezovat.

Na dopravu se dává málo

Z daných omezení vychází i vládou schválený rozpočet SFDI. Pro příští rok počítá s částkou 66 miliard korun. Z toho příjmy z poplatků za užívání silnic a státní dotace tvoří 41 miliard, dalších 17,2 miliardy korun jsou peníze z evropských fondů a rozpočet počítá také s převodem nevyčerpaných 7,8 miliardy korun z letoška. V roce 2013 počítá SFDI s příjmy ve výši 60 miliard, další rok 55 miliard korun.

„Takto sestavený rozpočet nepokrývá potřeby financování výstavby dopravní infrastruktury. Prostředky nebudou do budoucnosti stačit například k financování akcí, na které byly již před rokem 2010 uzavřeny smlouvy, jde o objem 29 miliard korun,“ připomněl ministr Dobeš.

V příštím roce se také omezí příspěvky na výstavbu cyklistických stezek, bezpečných železničních přejezdů i na výstavbu protihlukových opatření. Peníze nedostanou ani kraje na financování projektů na silnicích nižších tříd.

Rozpočet na dopravu je nedostatečný i podle odborníků. „Dopravní spojení je základním kamenem konkurenceschopnosti země. Nedostatek prostředků pro dopravní infrastrukturu je tristním nepochopením tohoto faktu. Česko má v dopravě deficit v řádu stovek miliard korun, nejsou obchvaty menších měst, není dokončen Pražský okruh, v nedohlednu je alternativní spojení Čech a Moravy,“ připomněl Jiří Petrák, šéf české pobočky nadnárodní inženýrské společnosti Mott MacDonald.

Česko má 1156 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Potřebuje 2172 kilometrů. V evropských fondech má země do roku 2013 jen pro silnice 66 miliard korun. Zatím vyčerpala 15 miliard.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.