Lidovky.cz

Zfušovaná dálnice D47 mění přístup ministerstva

Ekonomika

  18:37
PRAHA - Ministerstvo dopravy kvůli současným sporům se společností Eurovia CS v souvislosti se zvlněním povrchu dálnice D47 přijme řadu změn. Mezi nimi chce například zavést konkurenční doložku pro firmy, které pro stát vykonávají stavební dozor.

Ministr dopravy Pavel Dobeš přichází na jednání vlády foto: ČTK

Nově by tyto společnosti nesměly po nějakou dobu spolupracovat se zhotoviteli staveb, řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Ministerstvo rovněž plánuje audity staveb, kterým v nejbližší době končí záruční lhůta.

ČTĚTE TAKÉ:

"Je nepřípustné, aby dílo dozorovala pro investora i zhotovitele stejná společnost, " řekl Dobeš. Přesně to se stalo v případě úseku D47 mezi Bělotínem a Ostravou, kde se na několika úsecích zvlnila vozovka. Z pochybení se vzájemně obviňují Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a zhotovitel stavby, společnost Eurovia.

D47

Úsek dálnice v délce zhruba osmi kilometrů postavilo za 4,5 miliardy korun konsorcium firem v čele se společností ODS-Dopravní stavby Ostrava, kterou v roce 2009 převzala právě Eurovia CS. Eurovia se v minulosti v Česku podílela například na rekonstrukci silnice I/44 přes Červenohorské sedlo, Úseku Libice - Dobšice na D11, Ejpovice - Černice na dálnici D5 a elektrizaci železniční trati Zábřeh na Moravě.

Podle stavební firmy si ŘSD zadalo v projektu dálnice použití nevhodného materiálu, který chemicky reaguje. ŘSD naopak uvedlo, že Eurovia tento materiál použila i ve vrstvách, kde neměl co dělat. Dokládá to kontrolními vrty, které si nechalo zpracovat.

Dobeš žádá speciální audity

Podle Jana Valentina z katedry silničních staveb ČVUT není nic neobvyklého, když investor v případě této stavby předepsal využití strusek, či hlušin nebo dokonce stavebního a demoličního odpadu v podobě recyklovaného kameniva. Chybou by naopak bylo, pokud by materiál obsahoval cizorodé částice, jako jsou například větší kusy dřeva či kusy železných prvků.

Kromě konkurenční doložky je podle Dobeše nezbytné zahájit speciální kontrolní audity se zvláštním zaměřením na nedávno stavěné úseky se stále běžící záruční lhůtou. Zpřísnit by se dále měly mechanismy při přebírání nových staveb ze strany ŘSD. Pokud se nic nezmění a ŘSD bude nadále podceňovat přístup při přebírání staveb a při reklamačních řízeních, hrozí této státní organizaci velké finanční škody, doplnil ministr.

Způsob reklamace ze strany ŘSD kritizuje i Eurovia. Vadí jí, že státní společnost údajná pochybení neřešila přímo se zhotovitelem a zveřejnila je v médiích. Kvůli tomu podle jejího ředitele Martina Borovky připravuje žaloby mimo jiné na šéfa ŘSD René Porubu a ministra dopravy Pavla Dobeše.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.