Lidovky.cz

Co se postaví? Na dálnice a tratě půjde 46 miliard

Ekonomika

  12:03
PRAHA - Vláda schválila návrh aktualizovaného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury do roku 2013. Mezi prioritními stavbami, které se mají letos zahájit, je oprava některých úseků dálnice D1, prodloužení hradecké dálnice D11 a modernizace železniční trati mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem.

Otevření vysočanské radiály. foto:  František Vlček, Lidové noviny

Za nové stavby plánuje ministerstvo v letošním roce utratit přes 46 miliard korun, o dvě miliardy více než investovalo loni.

Největší část dopravních investic se týká Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které by na nově zahajovaných stavbách mělo letos proinvestovat přes 25 miliard korun. Dalších 20 miliard investuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která se stará o výstavbu a údržbu kolejí, řekl ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Na co půjdou letos peníze?

Stát letos v rámci budování silniční a dálniční sítě nejvíce investuje do výstavby dálnice D3 na České Budějovice a rychlostního obchvatu kolem Prahy.

  • Mezi několik staveb na D3 rozdělí ŘSD celkem 4,1 miliardy korun. Nejvýznamnější z nich je pokračování budování úseku Tábor-Soběslav a navazujícího Soběslav-Veselí nad Lužnicí.
  • Na rychlostní obchvat kolem Prahy připadne 2,9 miliardy korun, z toho nejvíc spolkne úsek D1-Vestec.
  • Na pokračování dostavby dálnice D8 plánuje ŘSD letos 1,6 miliardy.
  • Na ostravskou D47 zhruba 1,5 miliardy korun.
  • Dodavateli elektronického mýtného systému letos fond dopravy plánuje vyplatit neinvestiční prostředky za 2,2 miliardy korun, dalších více než 300 milionů na investice a 171 milionů na běžný provoz.

Celkem má fond pro letošní rok k dispozici 66 miliard korun včetně plánovaných dotací z Evropské unie. Část z těchto peněz je ale určená na neinvestiční položky, například pravidelnou údržbu.

Nejdražší letos zahájenou stavbou je plánovaná modernizace dálnice D1 v úseku Mirošovice - Kývalka, což si v následujících letech vyžádá přes 23 miliard korun. Na pět miliard korun vyjde prodloužení dálnice D 11 mezi Hradcem Králové a Osičkami.

ČTĚTE TAKÉ:

Mezi nejdražšími železničními stavbami zahajovanými v letošním roce je elektrizace brněnské trati za 4,5 miliardy korun, na bezmála pět miliard korun je odhadovaná celková výše investic do modernizace trati mezi Veselým nad Lužnicí a Doubím u Tábora.

Jaké dálnice se letos zprovozní?

Ředitelství letos slibuje zprovoznění šestikilometrového úseku na D47 Bohumín-státní hranice s Polskem, úseku Lovosice-Bílinka na D8, dokončení části R6 Nové Sedlo-Sokolov nebo dokončení modernizace části D1 u Prahy.

Počet nově otevřených kilometrů na tuzemských rychlostních komunikacích by se měl proti loňským 11 km více než zdvojnásobit. Celkově tak bude v Česku přes 1200 km rychlostních silnic a dálnic.

Součástí materiálu, který ministr dopravy Pavel Dobeš dnes kabinetu předložil, je i stížnost na nedostatek financí. V rozpočtech SFDI pro roky 2012 a 2013 jsou navrhované výdajové limity státních příspěvků ve výši 41 miliard korun, respektive 37 miliard korun, uvedlo ministerstvo dopravy.

Rozpočet fondu je letos proti loni schválenému střednědobému výhledu nižší o šest miliard korun a napřesrok o deset miliard, dodalo ministerstvo.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.