Lidovky.cz

Letenky do Asie a Austrálie letos zlevní

Asie

  7:00
Díky silné konkurenci je létání stále levnější. I letos některé letenky ještě výrazně zlevní. Týkat se to bude hlavně vzdálených míst, říká Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz, která patří společnosti Asiana.

Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny

LN V poslední době letenky hodně zlevnily. Bude to pokračovat i letos?
Průměrná cena letenek šla za poslední měsíce prudce dolů. Například u Paříže byla průměrná cena pět až šest tisíc. A loni v létě najednou klesla i pod tři tisíce korun. Je to samozřejmě dané konkurenčním bojem. Čekám, že i letos dojde opět ke snížení průměrné ceny. Tentokrát to ale bude hlavně záležitost letů do vzdálených destinací.

ČTĚTE TAKÉ:

LN Jaké jsou pro to důvody?
Emirates zvýšily podstatně kapacitu svých denních spojů do Dubaje nasazením Boeingu 777 od prvního ledna. Denně tak přibylo asi 60 míst. Druhá věc je nasazení Boeingu 747 společnosti Korean Air, který tady bude létat od dubna čtyřikrát týdně. To způsobí, že letenky do Asie a Austrálie zlevní.

LN O kolik by mohly zlevnit?
Ceny letenek do Austrálie se pořád držely mezi 25 a 30 tisíci korunami. Tady je určitě prostor, aby šly dolů. Můžeme očekávat ceny do Austrálie pod 20 tisíc korun. Do některých asijských destinací klesnou třeba i pod deset tisíc korun. Zlevnění se ale letos nebude týkat všech letenek, tak jak jsme byli dosud zvyklí. Půjde o ty destinace, kde je konkurence nejvyšší a kde se budou letecké společnosti snažit nalákat nové cestující právě na cenu letenky. Evropa podle mě zůstane na současné nízké úrovni a bez výkyvů.

LN Zatímco letos všechno zdražuje, některé letenky dokonce zlevní. Ale bude to stačit, aby si je lidé mohli dovolit? Budou se prodávat stejně, nebo i víc než loni?
Všichni v tomhle odvětví si uvědomují, že cestování je věc zbytná a člověk na ní myslí až po naplnění jiných potřeb. Nicméně právě cenovou politikou a tím, že si tohle každý uvědomuje, se tu vytváří nová poptávka. V 90. letech Češi obletěli svět, objevili hlavní turistické destinace. Nicméně když se přijde s kvalitním servisem, nízkou cenou letenky a vmístě dovolené jsou potřeba jen malé výdaje, věřím, že Češi budou stále cestovat.

LN Byl vidět v loňském roce nárůst i u firemní klientely, jezdilo se opět víc na služební cesty?
V případě privátní korporátní klientely ano. Tam byl znatelný nárůst kolem 20 procent. V případě státních institucí tomu tak ale nebylo. Rozpočet mělo totiž mnoho institucí nižší než o rok dřív. U privátní korporátní klientely ale prodej přesáhl náš celkový nárůst. Ale i tak to ještě pořád nedosáhlo úrovně z roku 2008.

LN Chcete se víc zaměřit právě na firemní klientelu?
Ano. Vytvořili jsme oddělení VIP zákazníků, ve kterém pracují špičkoví lidé-letenkáři, kteří poskytují v oblasti letecké dopravy špičkové služby.

LN Čekáte, že se letos podaří v Česku prodat zase o deset procent letenek víc, jako tomu bylo loni?
To bych byl strašně rád, ale jak to bude vypadat, vám nikdo neřekne. Doufám, že se počet prodaných letenek nesníží. Pokud nás nijak výrazně neovlivní vnější faktory, jako je kurz koruny, ropa nebo třeba zase nějaká sopka.

LN Pro vás je dobrá zpráva, že roste počet prodaných letenek, nebo je pro vás lepší, když se prodávají dražší letenky?
Větší radost máme z toho, když roste počet prodaných letenek. Tomu odpovídá systém nastavení odměn. Samozřejmě existují objemové slevy nebo odměny, které jsou větší v případě, že se prodá byznys nebo první třída, nicméně základ prodeje jsou stejně letenky do ekonomické třídy. Proto je pro nás zajímavější počet prodaných letenek.

LN Jak velká je vaše odměna? To je fixní sazba, nebo se mění i podle ceny letenky?
Cena letenky se skládá z několika částí. První částí je tarif, který tvoří v průměru asi 60 procent ceny. Kromě toho tu jsou letištní poplatky, palivové a bezpečnostní taxy a potom servisní poplatek, což je přímá odměna prodejci. Ten samozřejmě vybírá i letecká společnost. A tyto servisní poplatky se rozlišují podle způsobu prodeje. Pokud prodáváme přes internet, tak jsou nižší než třeba přes živé operátory. Na Letušce je teď nastaveno 490 korun za jednu letenku s jakoukoliv leteckou společností.

LN Jaké jsou plány Letušky? Jste dvojkou na českém trhu, loni jste mezi prodejci letenek rostli nejrychleji. Chystáte změny?
Velkého růstu jsme loni dosáhli proto, že jsme neustále vyvíjeli a modernizovali náš vyhledávač. Nejvíce si ceníme našeho platebního centra, které nabízí unikátní možnosti způsobů plateb. Brzy budeme spouštět nový prodej ubytování, který bude na trhu úplnou novinkou.

LN V čem to bude jiné?
To zatím bohužel nemůžu prozradit. Právě probíhají vyjednávání. Ale mělo by to být brzy hotové.

LN Plánujete ještě něco dalšího?
Chystáme letos expanzi na Slovensko a do Gruzie. Plánujeme propojení s chytrými mobily. Jakmile někam poletíte, tak za vás bude Letuška komunikovat v tom daném jazyce, který bude potřeba. Letenka bude v mobilu a urychlí se tím odbavení i kontroly. V mobilu budou i informace, kde je bankomat, dobrá restaurace a další. To je ale zatím otázka několika let. Aktuální je, že pokud dojde ke změně času odletu těsně před odletem nebo k nějakým změnám v průběhu cesty, měla by ta informace přijít na mobil. Taky itinerář cesty by měl mít klient k dispozici v mobilu. Na tom začínáme dělat.

LN Jak se prodávaly letenky s odletem z Německa a Rakouska, když tam zavedli leteckou daň a ceny stouply až o desítky eur? Snížil se zájem?
Dokonce jsem si myslel, že zájem o odlety z Německa bude vyšší. Proto máme na Letušce přednastavenou jako výchozí destinaci vedle Prahy a Vídně i Mnichov. A když jsme tam dávali Mnichov, tak jsme si mysleli, že to bude mít výrazný vliv. Leckdy jsme i promovali nějaké ceny s odletem z Drážďan, které byly o dost nižší než s odletem z Prahy, a přesto to tolik lidi neoslovuje. Většina Čechů létá z Prahy. Tím myslím z Čech, pro lidi z Moravy je spádové letiště Vídeň. Cena jako taková ovlivňuje chování lidí, ale když rozdíly nejsou tak velké, tak odlétají z letiště z Prahy.

LN Stále větší pozornost získávají různé příplatky u nízkonákladových společností. Považujete některé za hranou?
Mně přijdou hodně za hranou všechny ty poplatky. Vzniklo to v roce 2001, v září, kdy američtí dopravci začali spekulovat, že by zavedli bezpečnostní taxu jako kompenzaci za náklady na různé kontroly. Lidé to přijali bez mrknutí oka a oni to zkoušeli dál. Tak vznikl palivový poplatek a vznikají další. Všechny ty věci by měly být v rámci tarifu. Když si půjdete koupit rohlík, tak taky neplatíte zvlášť za sůl, která na něm je, a zvlášť za to, že vám ho prodavačka prodá. Teď už je to skutečně džungle a vyznat se v tom je pro cestující velmi složité. Je nepříjemné, aby se člověk obával, že když přijde na letiště, tak po něm bude někdo chtít ještě kdoví co za zavazadla, použití záchodu nebo vodu v letadle.

LN Začíná to lidi znechucovat a postupně se vrací zase ke klasickým aerolinkám, které šly s cenami také dost dolů?
Podle mých zkušeností zákazníci příliš slyší na to, že to je lowcost a neřeší alternativy. Mnohokrát se stane, že když si koupí letenku s nízkonákladovou aerolinkou, která v prvním kroku rezervace vypadá jako úžasná, tak v posledním kroku je už cena dvojnásobná. Ale lidé by měli porovnávat cenu na vyhledávačích i s cenovými nabídkami dalších běžných dopravců, protože tyto nabídky mohou být ve výsledku nižší. A v ceně jsou i zavazadla, občerstvení na palubě a neplatí se za check-in. Ve skutečnosti jsou ceny pro lety po Evropě již velmi podobné.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.