Lidovky.cz

Prasklé vozy metra si dopravní podnik začal svařovat sám

Ekonomika

  15:47aktualizováno  2. února 10:38
PRAHA - Pražský dopravní podnik začal zkušebně svařovat prasklé rámy podvozků vagonů metra. Pracovníci firmy zatím opravili sedm vozů. Nyní dopravní podnik čeká, zda dostane od Drážního úřadu povolení na jejich provoz.
Metro.

Metro. foto: Stanislav Honzík Lidové noviny

Pokud se tak stane, mohly vagony by cestující opět vozit v polovině února, sdělilo tiskové oddělení dopravního podniku.

Závadu na podvozcích vagonů Siemens poprvé technici objevili v červenci loňského roku. Od té doby do 26. ledna muselo být odstaveno 56 vozů, které dohromady tvoří šest vlakových souprav.

ČTĚTE TAKÉ:

Vlaky jsou nyní odstaveny v depu a dopravní podnik je nemůže využívat. Celkem do roku 2011 dopravní podnik nakoupil od společnosti Siemens 53 vlakových souprav.

Za praskliny může výrobce

Při hledání příčin tvorby prasklin se technici původně domnívali, že je způsobují vibrace od motorů zanesených prachem. Výrobcem rámů i motorů je společnost Bombardier, která však odpovědnost odmítla a dodala, že záruční doba dodaných komponentů již stejně skončila.

V uplynulých týdnech byly ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel (VÚKV) a u rakouského nezávislého institutu Material Center Leoben (MCL) provedeny testy, které prokázaly, že příčinou praskání podvozků nejsou vibrace, ale nekvalitní technologické zpracování podvozků ze strany firmy Bombardier.

"Všechny provozní vlivy působící na rám podvozku totiž dosahují běžných hodnot obvyklých pro provoz metra," sdělil Lidovkám.cz tiskový mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

SIEMENS NA LINCE C

Praha získala od roku 2000 celkem 53 souprav Siemens, které jsou nasazovány na lince C. Původně byly soupravy vyráběny v konsorciu s pražskou ČKD, po jejím krachu převzal celou výrobu Siemens. Poslední kusy byly dodány letos v červnu. DPP za ně zaplatí dohromady asi 11 miliard korun.

Dopravní podnik dlouho řešil, kdo bude závadu odstraňovat. Nakonec začal s opravami sám. Od 13. ledna technici svařili trhliny u sedmi nejméně poškozených vozů. Pokud dostane povolení, budou uvedeny do zkušebního provozu.

Postupně se začnou opravovat i rámy s většími trhlinami. "Pokud bude poškození takového rozsahu, že oprava nebude možná, bude rám vyřazen z opravy," uvedlo tiskové oddělení dopravního podniku. Poté budou technici zvažovat, zda bude tyto rámy možné opravit jiným způsobem.

"Naši odborníci jsou dopravnímu podniku nápomocni. Zajišťujeme údržbu vlakových souprav přesně podle smluvní specifikace, a poskytujeme nezbytnou součinnost při demontáži podvozků a jejich opětovné montáži," popsal průběh oprav pavel Kaidl z firmy Siemens.

Kolik dopravní podnik budou potíže stát, zatím dopravní podnik neví. "Jelikož v současné době probíhá zkušební svařování poškozených rámů, je jakékoliv vyčíslení ztrát velmi předčasné. Provoz metra linky C, na které jsou vozy typu Siemens M1 nasazeny, je zajištěn v plném rozsahu," uvedlo tiskové oddělení.

Dopravní podnik ujišťuje, že podvozky souprav nyní pravidelně každý týden kontroluje.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.