Lidovky.cz

Podívejte se: Brněnské nádraží v novém

Ekonomika

  13:07
BRNO - Brněnská občanská koalice Nádraží v centru představila projekt modernizace železničního uzlu s hlavním nádražím v centru moravské metropole. Cena přestavby nejdůležitějších částí by podle ní nepřesáhla deset miliard korun.

Vizualizace zrekonstruovaného prvního nástupiště Hlavního nádraží v Brně foto: ČTK

Taková cena je podle představitelů koalice poloviční oproti odsunu nádraží, které by prý vyšlo na 20,4 miliard.

Přestavba nádraží v centru je prý oproti jeho přesunutí výhodnější i z jiných důvodů než finančních. Má podle koalice lepší vazby na město a jeho život a návaznost na městskou hromadnou dopravu. Návrh občanské koalice navazuje na projekt z roku 2006.

Vizualizace zrekonstruovaného zastřešení nástupiště Hlavního nádraží v Brně

Tým autorů nového návrhu dospěl k názoru, že tehdejší plán byl příliš finančně náročný, a tudíž v současné finanční situaci nerealizovatelný. Upravil proto projekt tak, aby se udělalo to nejdůležitější, tedy osobní nádraží a modernizace koridoru.

První etapa projektu tak zahrnuje 1. tranzitní železniční koridor v úseku (Hády) Maloměřice - Horní Heršpice a modernizaci celého osobního nádraží včetně stavby dvou podzemních nástupišť určených pro budoucí napojení vysokorychlostních tratí.

Vizualizace zrekonstruovaného prvního nástupiště Hlavního nádraží v Brně

V rámci modernizace osobního nádraží by měla mimo jiné vyrůst v sousedství nynější nádražní budovy a funkcionalistické pošty při ulici Nové sady nová nádražní budova. Ta by podle architektů nemusela být bariérou, ale veřejným prostorem a přirozenou spojnicí dvou čtvrtí, a to například díky třem průchodům s obchodními pasážemi.

Aktivisté brání odsunu

Vedení Brna dlouhodobě prosazuje odsun hlavního nádraží o 700 metrů směrem na jih, peníze na stavbu ale zatím chybějí, stejně jako většina potřebných územně plánovacích dokumentů a povolení.

Odsun nádraží z centra dlouhodobě kritizují občanští aktivisté a někteří dopravní experti. Podle nich se současné brněnské nádraží dá modernizovat a rozšířit.

Přestavba železničního uzlu je největší stavbou Brna posledních desetiletí, obsahuje víc než 1000 stavebních objektů s rozpočtem v řádu až desítek miliard Kč. Investorem stavby je Správa železniční dopravní cesty.

ČTĚTE TAKÉ:

Dosud dokončila první etapu stavby nového odstavného nádraží. Součástí investice za 3,3 miliardy korun byla například myčka kolejových vozidel.

Přípravy hlavní části stavby ale váznou kvůli soudním rozhodnutím, protestům aktivistů, a hlavně kvůli nedostatku peněz. Na konci ledna rozhodl Městský soud v Brně, že se bude muset jihomoravský krajský úřad zabývat námitkami Dětí země proti odsunu nádraží. Aktivisté se bojí zejména ohrožení 16 vzácných druhů živočichů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.