Lidovky.cz

Hrozí válka o letadla. Velmoci se bouří proti povolenkám

Ekonomika

  20:02
PRAHA - Spor o ochranu ovzduší se přiostřuje. Platit Evropské unii za emisní povolenky pro letadla nechce Čína, Rusko ani USA. Brusel ale na poplatcích trvá a blížící se obchodní válku tak může podle Sdružení leteckých přepravců zastavit jen Mezinárodní organizace pro civilní letectví, která spadá pod OSN.
Dopravní letadlo (ilustrační foto).

Dopravní letadlo (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Nezaplatíme Evropě za emise z letadel ani euro, řekla před pár dny Čína. Podle Cchaj Chaj-poa, generálního tajemníka čínského sdružení pro leteckou dopravu CATA, navíc Čína zvažuje, že kvůli povolenkám Unii zažaluje.

Emisní povolenky pro leteckou dopravu

Emisní povolenky pro leteckou dopravu

Plán Evropské unie omezit prostřednictvím emisních povolenek vypouštění skleníkových plynů do ovzduší ovšem "leží v žaludku" nejen Číně, ale i dalším. O žalobě přemýšlí například australský dopravce Qantas Airways.

Brusel si však z výhrůžek leteckých společností zatím nic nedělá a na poplatcích trvá. Konflikt by mohl podle leteckých dopravců přerůst v obchodní válku. "Situace je nesnesitelná a měla by být jasně vyřešena," řekl šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Tony Tyler a upozornil, že problémem by se měla zabývat právě Mezinárodní organizace pro civilní letectví OSN.

Aerolinky čeká těžký rok

Tyler poukázal i na to, že letošní rok bude pro letecké dopravce velmi těžký. Celkové zisky aerolinií by podle odhadů IATA měly letos klesnout o 29 procent zhruba na 97 miliard korun a mnoho leteckých dopravců by mohl kvůli krizi čekat i bankrot.

Dopravci sice mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a jen 15 procent kupovat, i tak by ale přišli o miliardy korun. Šéfové čínských aerolinek spočítali, že během jednoho roku by je poplatky za emisní povolenky vyšly zhruba na 2,5 miliardy korun. Do roku 2020 by se tato částka mohla kvůli zvýšení intenzity dopravy více než ztrojnásobit.

ČTĚTE TAKÉ:

Americké aerolinky Airlines for America tvrdí, že unijní systém emisních povolenek je bude stát během osmi let téměř 61 miliard korun. Celé odvětví pak podle IATA obchody s povolenkami jen letos vyjdou na 1,2 miliardy eur, tedy téměř 40 miliard korun.

Obavy ze zdražení letenek

Se systémem emisních povolenek pochopitelně nesouhlasí ani zákazníci leteckých společností. Těm totiž hrozí, že dopravci přesunou náklady na hrazení poplatků právě na ně.

Ceny letenek tak už zvýšil například americký dopravce Delta Air Lines a podobný krok plánuje německá Lufthansa, hongkongské Cathay Pacific Airways nebo americké Virgin Atlantic Airways. Podle analytiků by mohly letenky zdražit v průměru o 50 až 300 korun.

Problém s emisními povolenkami začal už loni v březnu. Tehdy se Evropská unie rozhodla, že každé letadlo, které přistane na evropském letišti, bude muset mít emisní povolenku. Unie tak chce přimět letecké společnosti k omezení zplodin ze spalování paliva a přispět k boji proti globálnímu oteplování.

Proti záměru Evropské unie se však hned z počátku ohradily Spojené státy americké, Čína, Rusko nebo třeba Austrálie. Obchody s emisními povolenkami totiž podle nich nemají přispět k ochraně životního prostředí, kterou argumentuje Evrospká komise, ale spíše naplnit prázdnou evropskou kasu, ohroženou další finanční krizí.

Spojené státy dokonce Evropskou unii kvůli připravovanému zákonu o emisních povolenkách pro letadla loni v červenci zažalovaly. Evropský soudní dvůr však jejich žalobu zamítl.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.