Lidovky.cz

Brno chce zavést autobusy na plyn. Kvůli drahé naftě

Ekonomika

  11:57
BRNO - Brněnský dopravní podnik uvažuje kvůli současným vysokým cenám nafty o zavedení autobusů na plyn. Naftu teď podnik nakupuje za 28,30 korun bez DPH, tedy o 2,30 koruny dráž, než předpokládal ve svých finančních kalkulacích.

Autobus brněnské MHD foto: ČTK

Měsíčně mu tak vzniká ztráta 1,5 až 2 miliony korun, uvedl šéf Dopravního podniku Brno Miloš Havránek. Podle něj by alternativní zdroje snížily závislost podniku na cenách nafty. Dnes za ni utratí 300 milionů korun za rok, což je desetina jeho ročního rozpočtu.

PŘEČTĚTE SI:

Na autobusy na plyn nejsou peníze, říká primátor

Skepticky se k možnosti nákupu autobusů na plyn vyjádřil primátor Roman Onderka (ČSSD). Podnik představuje městskou firmu a radnice na jeho provoz doplácí ročně zhruba miliardu korun. Podle Onderky jsou autobusy na plyn drahé a v rozpočtu města na žádný takový nákup nebudou letos, příští rok ani v roce 2014 peníze.

O autobusech na plyn už se v Brně jednalo

Dopravní podnik možnost nákupu autobusů na plyn prověřoval naposledy v roce 2005. Ředitel připustil, že tehdy byly ceny vozů vysoké. Zatímco běžný autobus stál 4,5 až 5 milionů korun, u autobusu na plyn se cena pohybovala mezi 7 až 8 miliony korun. Nyní jsou údajně náklady při koupi obou typů vozů srovnatelné.

Havránek souhlasil s tím, že zdroje musí dopravní podnik hledat hlavně uvnitř firmy. Alternativ se však nevzdává. "Považuji to za nutnost z toho důvodu, že autobusová doprava na území města je rozhodující," dodal. Díky plynu by podle něj firma snížila závislost na dodavatelích nafty.

O jiných alternativách - třeba elektrobusech nebo autobusech na vodík - v dopravním podniku neuvažují. "To jsou ty technologie, které jsou ve finále dražší než naftové motory," uvedl Havránek. Plyn je podle něj navíc z alternativ nejvyzkoušenější.

V rámci šetření dopravní podnik možná omezí noční spoje

Peníze na letošní dražší naftu chce firma hledat uvnitř dalšími úsporami. Havránek ani Onderka nevyloučili ani zvýšení městské dotace. Obě strany o tom hodlají jednat na podzim, až bude jasnější celoroční hospodaření.

Primátor však připustil, že situaci bude potřeba možná řešit omezováním počtu nočních spojů. "Rozjezdy jsou tradicí, která je výjimečná a kterou bych nechtěl rušit. Ale že by musely jezdit spoje v takové četnosti v nočních hodinách, tak to si myslím, že nemusí," uvedl.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.