Lidovky.cz

Bárta mstí své muže. Správa železnic ohýbá zakázky, tvrdí

Ekonomika

  16:45
PRAHA - Bývalý ministr dopravy Vít Bárta obviňuje šéfa Správy železniční dopravní cesty Jiřího Koláře z toho, že změnami ve výběrových řízeních přihrává zakázky jen pár velkým společnostem. Kolář před časem vystřídal ve SŽDC „Bártova muže“ Pavla Habartu.

Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

„Někteří lidé“ měli Bártu informovat o tom, že 18. května se v jedné z malostranských restaurací sešly špičky významných firem podnikajících v údržbě železnic.

„Ondřej Novák, ředitel společnosti Viamont, je zde organizoval z hlediska toho, která z firem bude mít jak velký podíl na trhu s opravami a údržbou pro SŽDC,“ řekl bývalý ministr dopravy v pořadu Partie.

Dobeš chyby odmítá

„Já se opravdu nedomnívám, že bychom činili personální změny kvůli politickým tlakům nebo kvůli tlaku nějakých firem. Je to naprostý nesmysl a absolutně to odmítám,“ reagoval v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Pavel Dobeš.

Nový ředitel Správy železnic Jiří Kolář podle Bárty změnami ve výběrových řízeních zavedl oligopol velkých firem a výrazně tak omezil volnou hospodářskou soutěž.

Na policii se nepravomocně odsouzený poslanec Bárta zatím neobrátil, chystá ale podnět k antimonopolnímu úřadu.

Konec „Bártova muže“

Kolář v dubnu ve funkci generálního ředitele SŽDC nahradil „Bártova muže“ Pavla Habartu, který byl jejím řízením pouze pověřen. Chyběla mu totiž dostatečně dlouhá praxe v řízení železniční dopravy.

Kromě Habarty opustil vedení SŽDC také náměstek generálního ředitele pro ekonomiku a člen Věcí veřejných Jiří Kohout.

ČTĚTE TAKÉ:

Na netransparentní a nehospodárné chování některých zaměstnanců SŽDC při zadávání veřejných zakázek upozornila ve své výroční zprávě za rok 2010 i Bezpečnostní informační služba. V letošním roce by proto mělo být v podniku provedeno několik auditů.

SŽDC vznikla oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železniční síť. Působí také jako investor do výstavby tratí. Správa zaměstnává 18 000 lidí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.