Lidovky.cz

Žaluda lže, v Českých drahách by měl skončit, žádá Jančura

Ekonomika

  13:42aktualizováno  16:52
PRAHA - Majitel RegioJetu Radim Jančura požaduje odchod šéfa Českých drah Petra Žaludy. Na setkání s novináři vyzval ministra dopravy Zbyňka Stanjuru, aby ředitele Českých drah odvolal. Podle Jančury manipuloval s informacemi, které se týkají rozdělování dotací na jednotlivé dálkové linky, a zhoršil prý hospodářskou situaci národního železničního dopravce. České dráhy to popírají.

Radim Jančura na tiskové konferenci ke zveřejnění informací o rozdělení dotací na rychlíkové linky v ČR. foto: ČTK

Podle Jančury šéf drah lhal, když uváděl, že České dráhy na trati mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov dostávají od státu dotaci 159 korun na kilometr jízdy vlaku. Podle RegioJetu totiž dotace v roce 2012 na této trati dostávaly 223 korun, což dopravce dopočítal na základě podkladů z roku 2010, které nedávno získal od ministerstva dopravy.

České dráhy za tvrzením Žaludy stojí. Částka 159 korun je předpokládaná suma, kterou národní dopravce na kilometru jízdy mezi Ostravou a Olomoucí v loňském roce prodělal, řekl mluvčí Petr Šťáhlavský.

ČTĚTE TAKÉ:

Proti roku 2010 se dopravci prý podařilo snížit ztrátu z provozu o více než 50 korun na kilometr například propouštěním nadbytečných zaměstnanců a zvýšením počtu ujetých kilometrů, které vlaky Českých drah na trati urazí. Tím se fixní náklady rozdělily na větší počet kilometrů, doplnil Šťáhlavský s tím, že čísla, která říká Jančura, jsou účelová dezinformace.

Do Brna bez dotací

Kromě výzvy k odvolání Žaludy šéf RegioJetu také zopakoval nabídku ministru dopravy, že RegioJet od konce roku 2014 zajistí přepravu mezi Prahou, Brnem a Břeclaví. Podmínkou je pouze to, aby stát přestal na této trati národnímu dopravci hradit ztrátu z provozu.

České dráhy na trase vedoucí od německých hranic přes Prahu, Brno na slovensko-rakouské pomezí ročně prodělají podle údajů z roku 2010 625 milionů korun. RegioJet by na části trasy mezi Prahou, Brnem a Břeclaví chtěl jezdit bez dotací.

Ostrava-Krnov-Olomouc – pilotní projekt

Železniční spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov je první tuzemskou tratí, na jejíž provozování ministerstvo dopravy vypsalo řádné výběrové řízení.

Nynější tendr má sloužit jako pilotní projekt, podle kterého se budou liberalizovat i ostatní železniční spojení. Kromě RegioJetu se do soutěže přihlásila i britská Arriva. Výhodnější nabídku podal RegioJet, který po státu požaduje dotaci 188 korun na kilometr.

Firma se proto pře se současným provozovatelem - Českými drahami o tom, zda je jeho nabídka pro stát výhodnější než cena, za kterou jezdí České dráhy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.