Lidovky.cz

Konec euforie: Obamova podpora elektromobilů je drahý omyl

Ekonomika

  14:52
WASHINGTON - Projekt rozvoje elektrických automobilů ve Spojených státech se ukazuje jako drahý omyl. Podle The Washington Post elektrická fantazie vlády Baracka Obamy definitivně zemřela na silnicích mezi Newarkem a MIifordem na severovýchodě země. List testoval vůz Tesla Model S.

Interiér vozu Tesla Model S foto: Reprofoto

Test, který uskutečnil reportér John M. Broder z deníku The New York Times, se stal noční můrou. Autu opakovaně docházel proud, zčásti proto, že chladné počasí snižovalo výkon baterie a délku dojezdu.

Šéf Tesly Elon Musk sice obvinil Brodera z podvrhu, protože prý "nenabil baterii na maximum a jel dlouhou oklikou", i kdyby to ale byla pravda, podle publicisty Washington Post by to na jeho drtivé porážce nic neměnilo.

"Kdo by chtěl auto za 101 000 dolarů (1,9 milionu Kč), které může chcípnout jen proto, že chcete jet ´dlouhou oklikou´?" napsal.

Interiér vozu Tesla Model S

Obama opakovaně prohlašoval, že s dostatkem vládní podpory je možné dostat na americké silnice do roku 2015 milion elektrických vozů, jak sliboval v kampani před volbami v roce 2008. Jeho vláda na tuto podporu dala už asi pět miliard dolarů ve formě grantů, úvěrových garancí, včetně 465 milionů dolarů pro Teslu, a daňových pobídek kupujícím.

Američané si ale za poslední dva roky koupili jen 71 000 do elektrické sítě připojitelných hybridů nebo plně elektrických vozů. To je asi třetina toho, co ministerstvo energetiky předpovídalo v roce 2011, kdy se pokoušelo vysvětlovat, že Obamův cíl není absurdní. Milion vozů je přitom jen asi jedno procento aut, které jsou v USA v provozu.

ČTĚTE TAKÉ:

Žádné federální miliardy ale nedokážou zastřít fakt, že elektrické vozy splňují přinejlepším jen velmi málo reálných potřeb zákazníků. Ve srovnání s benzinovými auty je jejich výkon podřadný, a to při mnohem vyšších pořizovacích nákladech, píše list.

Dotace bez valného úspěchu

Loňská konference Americké fyzikální společnosti (APS) o vývoji baterií dospěla k závěru, že "plně elektrické vozy v dohledné budoucnosti nenahradí standardní americký rodinný vůz".

Podle "otce" populárního benzinového hybridu Toyota Prius Takešiho Učijamady "elektrické automobily vzhledem k řadě svých nedostatků - nízkému dojezdu, vysokým nákladům a dlouhé době nabíjení - nejsou životaschopnou náhradou většiny běžných aut".

ČTĚTE TAKÉ:

Své nadšení tlumí i šéf Nissanu Carlos Ghosn, který na svůj elektromobil Leaf dostal garanci na 1,4 miliardy dolarů, avšak jeho dosavadní odbyt je zklamáním.

Vládní projekt elektrického vozu byl omyl

Továrna, kde v roce 2009 viceprezident Joe Biden předpověděl "miliardy, miliardy a miliardy dolarů do nových a kvalitních pracovních míst", je nyní prázdná, stejně jako michiganský závod výrobce baterií LG Chem, podpořený daňovými poplatníky. Bankrot vyhlásili dva vládou subvencovaní výrobci lithium-iontových baterií.

"Není možné dál popírat, že vládní projekt elektrického vozu byl omyl," píše list. Vláda nedávno od svého cíle dostat na silnice milion elektromobilů ustoupila a zaměřila se na podporu snížení ceny baterií. APS ovšem konstatovala, že na tomto poli "lze čekat jen velmi postupné zlepšování".

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.