Lidovky.cz

První železniční tendr zřejmě skončí fiaskem, stát vyřadil Arrivu

Ekonomika

  10:46aktualizováno  12:36
PRAHA - Ministerstvo dopravy vyřadilo jednoho ze dvou uchazečů o provoz osobní železniční dopravy mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov. Tato soutěž měla být pilotním projektem, podle něhož chtěl stát otevřít železnici soukromým dopravcům. Pokud Arriva neuspěje s odvoláním, ministerstvo bude muset tendr zrušit.
Vlak Arriva – ilustrační foto

Vlak Arriva – ilustrační foto foto: Arriva

Mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold ve středu uvedl, že podmínky soutěže nesplnila nesplnila britská Arriva, protože nedodala potřebná osvědčení o vzdělání vedoucích zaměstnanců.

Arriva, která se tendru účastnila společně s firmou Transcentrum bus, se proti rozhodnutí ministerstva odvolá. Pokud ale v tendru zbude jediná nabídka, kterou podala společnost RegioJet, bude muset ministerstvo tendr zrušit.

Nadstandardní podmínky

Podle ministerstva Arriva nesplnila podmínku, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Drážní zákon přitom vyžaduje pouze jednu způsobilou osobu.

Zastavit tendr

Radim Jančura

Majitel druhého z uchazečů o zakázku Radim Jančura se domnívá, že současné vyřazení Arrivy kvůli zřejmé formalitě může být způsob, jakým se ministerstvo dopravy snaží tendr zastavit poté, co to antimonopolní úřad neudělal.

"Chápu, kdyby takovouto věc vytýkali nám jako malému dopravci," uvedl Jančura s tím, že Arriva má v zahraničí takovýchto zaměstnanců tisíce.

"Jde o kontrakt na 15 let," vysvětlil důvod této přísnější podmínky Neřold. Ministerstvo tím chtělo zabránit situaci, kdy by budoucí provozovatel z nějakého důvodu o takovéhoto zaměstnance přišel, aby i nadále splňoval podmínky zákona.

Vyřazený uchazeč stále může podle ministerstva dopravy potřebná osvědčení doplnit. Podle Neřolda ale není příliš pravděpodobné, že se tak stane. U druhého z vrcholných zaměstnanců Arrivy totiž úřad neuznal uvedené vzdělání, které podmínkám zákona nevyhovovalo.

"Doložili jsme doklady, které jsme měli, a teď připravujeme právní kroky tak, abychom byli zpátky v soutěži," uvedl ředitel železniční divize Arrivy Jaroslav Richter. Společnost podle něj přesně ví, co ministerstvo dopravy rozporuje, a domnívá se, že požadované podmínky splnila.

Samotné posuzovaní, jestli někdo má odborné vzdělání, nebo nemá, by podle Richtera měl hodnotit někdo jiný než výběrová komise. Tím spíše, když jde o požadavek převyšující zákonnou úpravu, dodal.

České dráhy soutěž nestihly

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nakonec neúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.

Nabídku proti původním plánům nepodaly dále například společnosti Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Favoritem tendru je RegioJet Radima Jančury, protože po ministerstvu požaduje nižší doplatky na provoz. Za ujetý kilometr požaduje 188 korun za ujetý kilometr. Konkurenční Arriva nabídla částku o korunu a deset haléřů vyšší.

Pilotní tendr na dotovanou trať

Krnovská trať v minulosti byla železnicí, na jejíž provoz stát nejvíce doplácí. V roce 2010 tu ministerstvo dopravy Českým drahám vyplácelo dotaci 225 korun za ujetý kilometr, celkem 157 milionů korun za rok.

Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení by podle původních představ ministerstva měl začít s provozem na trati na konci roku 2014. Nabídku proti původním plánům nepodaly dále například Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Liberalizace železnice by podle ministerstva dopravy měla nadále pokračovat nezávisle na výsledku tohoto prvního tendru. Podle harmonogramu pro otevírání železničního trhu jsou nyní na řadě například železniční spojení Praha - Ústí nad Labem - Děčín a Praha - Ústí nad Labem - Cheb, kde by dopravci vzešlí z tendrů měli začít jezdit na konci roku 2015.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.