Lidovky.cz

Vyřazená Arriva žádá stát, aby první železniční tendr získal Jančura

Ekonomika

  14:45
PRAHA - Vyloučený účastník soutěže o provozování železniční dopravy mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov společnost Arriva se vzdá možnosti odvolat se k antimonopolnímu úřadu. Žádá ale ministerstvo dopravy, aby zakázku přidělilo druhému uchazeči, soukromé společnosti RegioJet Radima Jančury.
Vlak Arriva – ilustrační foto

Vlak Arriva – ilustrační foto foto: Arriva

Podle dřívějšího vyjádření ministerstva to ale nepřichází v úvahu - pokud v soutěži zbude jediný účastník, musí se podle zákona celý tendr zrušit.

"Naším hlavním zájmem je skutečná liberalizace železniční dopravy v České republice. Rozhodli jsme se proto nepodnikat už žádné další kroky, které by celý proces nadále neúnosně zdržovaly," uvedl ředitel železniční divize tuzemské Arrivy Jaroslav Richter.

ČTĚTE TAKÉ:

Podle něj není důvod celý tendr kvůli vyloučení Arrivy rušit, soutěž prý byla vyhlášená ještě podle starého zákona o veřejných zakázkách, který přidělení zakázky jedinému uchazeči umožňoval.

RegioJet postoj Arrivy ocenil. "Je to férový postoj. Pokud má ministerstvo dopravy odvahu a chce skutečnou změnu na dané trase, vyhlásí buď vítěze výběrového řízení, nebo okamžitě vypíše nové. V žádném případě se však nemůže zastavit liberalizace železniční dopravy v Česku," uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Chybějící vzdělání

Ministerstvo dopravy se rozhodlo nabídku Arrivy vyloučit protože nesplnila podmínku veřejné soutěže, podle které musí mít každý dopravce ve vedení alespoň dvě odborně způsobilé osoby pro provozování drážní dopravy s příslušným vzděláním. Podle úřadu dopravce doložil odpovídající vzdělání pouze u jedné osoby, druhá certifikovaná osoba podmínky nesplňovala. S tím Arriva nesouhlasí.

Vyloučení Arrivy ze soutěže má podle Richtera jediný důvod, a tím je snaha ministerstva celý tendr zrušit. Podle něj úřad Arrivě dále neumožnil doložit kvalifikaci dalšího zaměstnance.

Pilotní tendr

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považuje ministerstvo za pilotní projekt liberalizace české železnice. Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení měl podle původních představ úřadu začít s provozem na trati na konci roku 2014.

Nabídku proti původním plánům nepodaly například České dráhy, Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nezúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.