Lidovky.cz

Průlom na železnici: linku do Olomouce bude provozovat RegioJet

Ekonomika

  16:11
PRAHA - Zakázku na provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Krnov zadalo ministerstvo dopravy společnosti RegioJet. Jeho nabídka zůstala jediná v tendru, který ministerstvo vypsalo zhruba před rokem poté, co úřad ze soutěže vyloučil nabídku konkurenční Arrivy. Ten nyní úřad musí zrušit.

RegioJet počítá na trati Olomouc - Krnov - Ostrava s provozováním vlaků PESA Link2 polské výroby. foto: RegioJet

Opětovným vypisováním soutěže nechce ministerstvo ztrácet další rok. "Oslovím proto společnost RegioJet s tím, že jí nabídnu přímé zadání v intencích nabídky, kterou podala," uvedl ministr dopravy Zbyněk Stanjura s tím, že kdyby nedošlo k administrativnímu pochybení v nabídce Arrivy, RegioJet by výběrové řízení vyhrál.

ČTĚTE TAKÉ:

Přidělením zakázky RegioJetu se podle ministerstva podaří stihnout původní termín, od kterého měl na trati od konce příštího roku začít jezdit dopravce vzešlý z výběrového řízení. Úřad nyní s dopravcem zahájí jednání o smlouvě, na základě které by RegioJet měl získat oprávnění na provoz železniční dopravy na 15 let.

Skokový růst kvality a služeb

Dopravce rozhodnutí ministerstva vítá. "Je evidentní, že ministr dopravy to myslí se soutěžením, úsporami nákladů a růstem kvality služeb na železnici opravdu vážně," uvedl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Žluté vlaky podle něj nabídnou 40 korunovou úsporu na dotacích na 1 kilometr oproti provozu vlaků Českých drah a "skokový růst kvality a služeb pro zákazníky".

Přidělením zakázky RegioJetu ministerstvo vyhovělo výzvě Arrivy. Ta se vzdala možnosti odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže proti vyloučení z tendru a apelovala na ministra dopravy, aby zakázku přidělil právě konkurenčnímu RegioJetu.

Pilotní železniční tendr

Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považuje ministerstvo za pilotní projekt liberalizace české železnice. Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení měl podle původních představ úřadu začít s provozem na trati na konci roku 2014.

Nabídku proti původním plánům nepodaly například České dráhy, Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).

Zrušení tendru by vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nezúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.