Dálnice D3, která by měla propojit Prahu s Českými Budějovicemi již řadu let existuje na papíře a ve slibech politiků, motoristé z ní však doposud mohli využít pouze několikakilometrový úsek. Nyní se po letech výrazněji rozšíří o 24 kilometrů z Tábora do Veselí nad Lužnicí.
Nový úsekV pátek ráno před začínajícími prázdninami bude zprovozněn nový úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Do konce roku bude zproštěn od poplatku za dálniční známku. Snížená rychlost bude jen v napojení na začátku a na konci tohoto pětadvacetikilometrového úseku, a to do konce listopadu. "Protože je stavba v předčasném užívání, budou i po zprovoznění probíhat dokončovací práce - osazování zeleně, oplocení či měření hlukové zátěže tak, abych ŘSD mohlo požádat po dokončení prací o vydání kolaudačního rozhodnutí," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. |
V současnosti je v provozu pouze úsek na sever od Tábora k obci Mezno v délce zhruba 15 kilometrů, jeho první část, obchvat Tábora, byla otevřena již v červnu 1991, celý je v provozu od prosince 2007.
Kdy se začne stavět?
Stavba části z Tábora do Veselí nad Lužnicí začala v říjnu 2008. Výstavba dalších úseků směrem na České Budějovice, která měla začít již loni, zatím zahájena nebyla. Například stavba úseku mezi Borkem a Úsilným u Českých Budějovic, kde byl novým termínem zahájení letošní červen, je podle českobudějovického primátora Juraje Thomy odložena kvůli veřejné zakázce na dodavatele stavby.
Ještě složitější je situace kolem středočeské části D3 a úseku mezi Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Loni v květnu vláda po letech sporů rozhodla o trase dálnice ve Středočeském kraji (v takzvané západní variantě přes Posázaví).
Ředitelství silnic a dálnic tehdy uvedlo, že územní rozhodnutí bude vydáno nejdříve v roce 2015, pak bude teprve následovat výkup pozemků. U úseku z Českých Budějovic ke státním hranicím do Dolního Dvořiště, označované jako rychlostní komunikace R3, není znám harmonogram výstavby.
Přitom dálnice v plánované délce zhruba 170 km (od pražského okruhu na hranice) měla podle slibů politiků již dávno stát nebo být ve vysokém stupni rozestavěnosti.
Povodně i rozpálený asfalt
Podle mluvčí sdružení zhotovitelů stavby Edity Novotné se termín podařilo splnit jen díky maximálnímu nasazení lidí. "Na průběh výstavby měla již na počátku nepříznivý vliv skutečnost, že v době, kdy jsme zakázku získali, neměl investor ještě všechna stavební povolení. Staveniště jsme proto přebírali postupně, a to narušilo původní harmonogram prací," uvedla Novotná .
Letos pak do výstavby zasáhlo nepříznivě extrémní počasí. Kvůli nezvykle dlouho trvajícím nízkým teplotám nebylo možné zahájit pokládku asfaltových směsí podle původního harmonogramu.
Tyto práce mohly být zahájeny až v posledním dubnovém týdnu. Další komplikací pak byly počátkem června intenzivní srážky spojené se záplavami, které nejenže přerušily práce na stavbě, ale způsobily i škody na některých stavebních objektech.
"Na řadě míst došlo k sesuvu ornice, zaplavena byla kanalizace a paty násypů, narušena byla koryta vodotečí. V samém závěru pokládkových prací byli zaměstnanci vystaveni mimořádně těžkým pracovním podmínkám vzhledem k vlně veder. Asfaltová směs měla více než 160 stupňů Celsia a teplota vzduchu překračovala v průběhu dne 35 stupňů," uvedla mluvčí.
Most v rybníceStavbu za více než deset miliard korun provedlo sdružení STRABAG a.s., Metrostav a.s., Eurovia CS a.s. a Inženierské stavby a.s. Zahájena byla v roce 2009 a byla rozdělena do dvou úseků. Celkem měří přes 25 kilometrů. Součástí stavby je i 42 mostů. Nejdelším je most přes Lužnici měřící 1063 metrů. Stojí v zátopovém území Lužnice, proto byl založen na pilotách. Přemostil silnici E55, železniční trať, údolí řeky a soustavu plynovodů, včetně doprovodných kabelů. Pro každý směr je samostatný most, pravý most má 21 polí a levý 22 polí o proměnném rozpětí 30 až 65 metrů. Zajímavým stavebním dílem na novém úseku D3 je 554 metrů dlouhý most přes rybník Koberný, postavený metodou letmé betonáže. Tato metoda umožňuje výstavbu z betonových zárodků na pilíři a tím je minimalizován nepříznivý vliv na stávající přírodní prostředí pod mostem. Most je založen přímo v rybníce na 230 velkoprůměrových pilotách dlouhých až 36 metrů. Při betonáži bylo zpracováno 14 tisíc metrů krychlových betonu. |
Myšlenka z třicátých let
O stavbě D3 se uvažovalo již v roce 1939. V roce 1963, kdy vznikla základní síť dálnic v Československu, ale v plánu chyběla. Přidána byla až v roce 1987. Rozsah dálniční sítě včetně D3 potvrdila vláda i po vzniku samostatné České republiky a součástí strategických plánů je s výjimkou let 1997 až 1999 dodnes.
KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ Dálnice D3 z Táboru do Soběslavi a ze Soběslavi do Veselí nad Lužnicí.
Dálnice D3 je spolu s D8 a částí pražského okruhu R1 součástí 3305 km dlouhé evropská silnice E55 ze švédského Helsingborgu do řecké Kalamaty. Je také zahrnuta do transevropské dopravní sítě (TEN-T).
Výběr údajů o novém úseku
|