Lidovky.cz

Dálniční známky možná brzy skončí. Auta by měly sledovat kamery

Ekonomika

  14:57
PRAHA - Resort dopravy se chce do budoucna zbavit papírových dálničních známek a ušetřit tak na jejich distribuci mezi koncové uživatele. Nástupcem takzvaných kuponů by mohl být kamerový systém rozpoznávající registrační značky vozidel a kontrolující, zdali mají zaplaceno. Uvažuje se také o využití identifikace na rádiové frekvenci RFID.

Mýtné brány a Kapsch. foto: Reprofoto

Prověřením možností elektronizace časového zpoplatnění se již zabývá Státní fond dopravní infrastruktury. Vzorem pro elektronizaci kuponů je podle generálního ředitele fondu Tomáše Čočka Maďarsko, kde se využívá systém kamerového rozpoznávající registrační značky.

"To je elegantní v tom, že odpadá většina distribuce a tisku," popsal výhody šéf státního fondu, který má v současnosti se snižováním nákladů na distribuci papírových známek problémy.

Dálniční známky

Nová dálniční známka pro rok 2010

Papírové kupony měly už v minulosti od roku 2011 nahradit takzvané elektronické viněty, které fungují podobně jako palubní jednotky v kamionech a autobusech. Odborníci ale tomuto systému, který by v budoucnu placení mýtného i podle ujetých kilometrů umožňoval, vyčítali jeho finanční nákladnost.

Jeho provoz podle tehdejších odhadů měl ročně vyjít na zhruba 1,6 miliardy korun. Vloni fond podle účetní uzávěrky na dálničních známkách vybral 3,9 miliardy korun. 

Snížit cenu za tisk, skladování a zajištění prodeje milionů kuponů se fondu už dvakrát nepodařilo a musel pro neúčast zájemců výběrová řízení zrušit. Zavedením elektronických kuponů by fond mohl ušetřit většinu ze zhruba 250 milionů korun, které na distribuci známek ročně vynakládá.

Jestli je využití podobných technologií v Česku reálné a může být i ekonomicky efektivní, bude zřejmé teprve ze studie proveditelnosti, jejíž výsledky by měly být známé v průběhu podzimu. Jasné zatím je, že stávající systém mýtných bran, který na tuzemské síti vybudovala a provozuje společnost Kapsch, kontrolovat značky všech projíždějících osobních aut neumí.

"On samozřejmě dokáže přečíst SPZ. Při průjezdu nákladních vozidel nejdříve vozidlo vyfotografuje, ale ve chvíli, kdy vozidlo projede a dojde k úhradě příslušného mýta, tak to systém maže," uvedl ředitel úseku elektronického mýta na Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil.

Využití vybudované infrastruktury by si tak podle Nestrašila vyžádalo další investice. Jisté ale zatím není ani to, zda se systém mýtných bran bude provozovat i po roce 2016, kdy skončí smlouva s Kapschem. Uzavřená podle ministerstva dopravy není ani problematika zpoplatnění osobních vozidel podle ujetých kilometrů podobně jako je to u nákladních vozidel a autobusů.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.