Lidovky.cz

Kdy zmizí z dálnice D1 omezení? Možná v zimě a jen na chvíli

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Provoz ve dvou klasických pruzích a opět stotřicítka. Od prosince by se doprava v opravovaných úsecích dálnice D1 měla vrátit do původního stavu. Ministr dopravy Zdeněk Žák však tvrdí, že k tomu mají stavaři výhrady. A jednohlasný závěr zatím od firem nezazněl.

Na zimu dopravní omezení na D1 zmizí, tvrdí stavební firmy. foto: Luboš PavlíčekČTK

Alespoň ze dvou úseků by dopravní kužely i technika měly skutečně zmizet. "Po ukončení prací ve středovém pásu bude na zimu provoz veden jako před počátkem modernizace. To znamená, že se středová svodidla vrátí zpět a auta budou užívat nezúžené jízdní pruhy," řekla pro Lidovky.cz Miroslava Bžochová, mluvčí stavebních firem Colas CZ a Porr, které společně opravují dva úseky D1 na Vysočině, a to mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou a úsek od Lokte po Hořice.

Avšak Tomáš Psota ze společnosti OHL ŽS, která má na starosti úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, hovoří opatrněji. "Počítáme s technickou přestávkou během zimní údržby," uvedl. Nedokázal už však říct, zda to znamená i plné zprovoznění dálnice. "Zatím jasnou dohodu s Ředitelstvím silnic a dálnic nemáme," dodal Psota.

Potvrzuje tím slova ministra dopravy, který tvrdí, že zprovoznění opravovaných úseků na zimu zatím není jisté. "Já na ně tlačím, aby to udělali, ale oni se pochopitelně brání, protože je to pro ně nějaká práce navíc. Ani neříkám náklady, protože přesunout těch několik set kolíků z jednoho pruhu do druhého zas tolik peněz nestojí," uvedl v rozhovoru pro Lidovky.cz ministr Žák.

"Nezbývá nám, než s nimi vést stejnou taktiku, jakou jsme docílili toho, že se vrátili ke stavbě na D1," připomněl ministr svár s firmou OHL ŽS, která odmítala pokračovat ve stavbě, dokud jí stát neproplatí vícepráce spojené s horším stavem vozovky. Nakonec ustoupily obě strany.

K TÉMATU:

Se zimní technologickou přestávkou ale počítá harmonogram výstavby. V něm se uvádí, že na D1 budou od prosince do února probíhat pouze práce, které nevyžadují omezení provozu. Jak zdůraznil šéf Ředitelství silnic a dálnic David Čermák, jinak by to ani nešlo. "Je to nutné zajistit už kvůli zimní údržbě. Kdyby bylo na D1 jakékoliv omezení, tak to v zásadě ne omezí, ale znemožní zimní údržbu," uvedl Čermák.

Zkouška mrazů nebude

Zatím nejrychleji postupují práce v úseku mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. "Je hotové provizorní rozšíření dálnice tam, kde bylo nutné, zbourali jsme nadjezd dle plánu a nyní probíhají práce ve středovém pásu. To zahrnuje práce na renovaci kanalizace, vedení kabelů sdělovací techniky a jiné," popsala aktuální stav modernizace v tomto úseku mluvčí firem Colas CZ a Porr Miroslava Bžochová.

Přesto se oprava nedotáhne tak daleko, jak se plánovalo. Alespoň úsek za Jihlavou měl ještě letos pokrýt finální cemento-betonový povrch, aby se vyzkoušelo, jak si materiál poradí s mrazy. Stavaři se ale nakonec nepustí ani do zkušebního dvoukilometrového úseku. Důvod? Průtahy při výběrovém řízení, které začátek modernizace odsunuly až na začátek května. Pokládka povrchu trvá déle jak tři měsíce. "V průběhu stavby by mohly přijít mrazy, což je z technologického hlediska nepřijatelné," zdůvodnil už dříve Čermák, proč se letos D1 zkušebního povrchu nedočká.

Velká oprava dálnice D1 pokračuje.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.