Lidovky.cz

Jančura: D1 Express nemohl nikdy vydělávat. Šlo jen o Žaludovu reklamu

Ekonomika

  7:30
PRAHA - Zrušení rychlíku D1 Express z Prahy do Brna bylo nevyhnutelné, míní Radim Jančura. Podle šéfa soukromého dopravce RegioJet nemohl ambiciozní projekt vydělávat a pouze kanibalizoval na běžných spojích, které České dráhy mezi metropolemi provozují.

¨Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. foto: Lidové noviny

České dráhy nabízely rychlíky D1 Express jako alternativu k ucpané dopravní tepně, která právě prochází největší rekonstrukcí v historii. Měly nalákat řidiče zpátky do vlaků.

Jeden z nejpohodlnějších vlaků ale od prosince končí (ČTĚTE VÍCE). Oficiálně kvůli výlukám na trati, mnohem pravděpodobnější jsou však ekonomické důvody. D1 Express se totiž od počátku potýkal s nezájmem cestujících, což se příliš nezměnilo ani po zlevnění jízdného. Oproti jiným linkám navíc rychlíky do Brna nedotoval stát.

D1 Express
D1 Express

D1 Express

„Je to zvláštní, ale obsazenost byla mizerná. I když jsou ty vlaky kvalitní, nenašly si příznivce. Místo toho, aby stáhly cestující z autobusu, tak spíš kanibalizovaly tržby z běžných vlaků, které jezdí o půl hodiny dříve nebo později,“ uvedl ke konci D1 Express hlavní konkurent Českých drah "žlutý" Radim Jančura.

ČTĚTE TAKÉ:

Jeho RegioJet vypracoval komplexní analýzu nákladů na provozování spoje D1 Express. Z výsledků vyplývá, že provoz této linky je ztrátový. „Při srovnání nákladů a výnosů spojů D1 Express nám vychází, že na každém vlakovém kilometru tohoto spoje prodělávají ČD mezi 188 a 213 Kč v závislosti na délce soupravy. I z pohledu nízké obsazenosti spojů je možné vidět, že na trase Praha-Brno není tak velká poptávka, aby bylo možné uživit provoz velmi nákladných souprav, které najedou pouze velmi omezené množství kilometrů a převážnou část dne stojí v cílových stanicích,“ stojí v závěru dokumentu, který získal server Lidovky.cz.

Současné spoje na lince Praha-Brno podle analýzy poskytují dobrou cestovní kvalitu a kapacitu za stejnou cenu jako D1 Express, a proto dochází ke kanibalizaci vlastních tržeb při výrazně vyšších nákladech. Dokument přitom počítá s vyššími cenami jízdného, v současnosti totiž dráhy nabízejí slevu za včasný nákup každému zákazníkovi.

'Byl to Žaludův projekt, Zelený hledá úspory'

„I kdyby jezdil každý den na 100% obsazenost, což je nemožné, i při nejvyšším možném jízdném, stejně by prodělával,“ analyzuje Jančura s tím, že vlaky by teoreticky mohly být ziskové, kdyby ČD drasticky nesnižovaly ceny.

Konec prodělečného spoje tak konkurence očekávala. Zda jsou skutečným důvodem plánované opravy na trati, ale nechce Jančura spekulovat. „Nevím, jestli to s tím může souviset. Je ale hloupost, aby mezi těmito městy jezdil vlak co půlhodinu. D1 Express pouze posiloval marketing drah, bylo to rozhodnutí pana Žaludy (exředitel ČD Petr Žaluda - pozn. red.). U nového šéfa drah Zeleného je vidět, že hledá úspory a tohle je jedna z nich,“ uzavírá Jančura, jenž měl s bývalým šéfem ČD napjaté vztahy.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.