Lidovky.cz

Cukr a bič na stavaře. Když silnici opraví rychleji, ušetří miliony

Ekonomika

  11:30
PRAHA - Stavební firmy, které se zaměřují na budování silnic, musí do budoucna počítat s novými náklady. Platit budou i za to, že stavbou omezují provoz. A to až desítky milionů korun. Ministr dopravy Zdeněk Žák ale tvrdí, že ve výsledku na tom mohou firmy vydělat.

Na D1 strhli most. foto: ČTK

Lidovky.cz  Minulý týden jste měl s Ředitelstvím silnic a dálnic "ladit" detaily poplatků za omezení provozu a uzavírky silnic během staveb. Má tento záměr už konkrétní obrysy?
Ano, je to jeden ze striktních úkolů, který ode mě Ředitelství silnic a dálnic dostalo. Musejí to do všech nově připravovaných smluv začlenit. Ale není to věc, která by šla proti stavebním firmám, mohou díky tomu naopak vydělávat na svém pozitivním chování. Bude to pro ně jeden z motivačních faktorů.

Lidovky.cz  Myslíte, že to tak budou vnímat i samotné firmy?
Je to věc, která funguje všude v zemích okolo nás. Už když se soutěží určitá stavba, tak součástí jejího rozpočtu je i to, že jeden den uzávěry silnice stojí tolik a tolik peněz. Tedy stejně jako jsou náklady na asfalt, na beton, na energie, tak budou i náklady na zábor staveniště. A každý den, o který stavbu zkrátí, pro firmu znamená bonus. V západní Evropě toto velmi urychlilo výstavbu infrastruktury a nejen to. Odstranili i ten psychologický efekt, který deptá naše řidiče, že jedete okolo uzavírky, na které nikdo nepracuje.

Částky v praxi

Poplatky za omezení provozu se budou pohybovat v řádu jednotek procent z celkové ceny stavby. Pro představu: jak vysoké by byly náklady na omezení provozu na dálnici D1 v úseku Větrný Jeníkov - Jihlava?

Cena stavby je 650 milionů korun (bez DPH), tedy procento činí 6,5 milionu korun. Ministr dopravy ale hovoří o několika procentech, takže výsledná částka se může pohybovat až v desítkách milionů korun.

Lidovky.cz  O jakých částkách se tu bavíme? Budou ty sankce skutečně motivační?
Pokud se bavíme o částce za celou dobu výstavby, tak se jedná o jednotky procent z celé ceny toho díla. To znamená, že se jedná o velmi nezanedbatelné sumy. Když si vezmete, že se staví třeba tři čtvrtě roku, tak to jde vzhledem k miliardovému nebo stamilionovému rozpočtu stavby do milionových částek. Zároveň se ale jedná o miliony korun, které si mohou firmy vydělat navíc, pokud urychlí stavbu.

Lidovky.cz  Myslíte, že se dočkáme urychlení staveb třeba i prací v noci?
Přesně tak. To co u nás říkají, že je problém - příplatky za práci v noci, stoprocentní příplatek dělníkům v neděli, osvětlování a tak dále - není to pravda. V zahraničí se ukazuje, že ty firmy, které si dokáží práci svých lidí správně zorganizovat, tak dokáží snížit náklady. Myslíme si, že se tento motivační prvek ujme i u nás. Když firma zrychlí, tak vydělá. Je to klasická metoda cukru a biče.

Plánujeme sice i zvýšení sankcí za nedodržení termínů - sankční poplatky budou mnohem větší než dnes, skoro o řád odlišné od těch dnešních - ale jsme si skoro jistí, že k tomu díky novým podmínkám nebude docházet.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz  Kdy se tato metoda "cukru a meče" objeví v praxi?
Hned. Ve všech smlouvách, které budou uzavírány nově, chceme, aby tam už tato novinka byla zakomponována.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.