Lidovky.cz

Němec si na nejlevnější Škodu Rapid vydělá za 4 měsíce, Čech za 12

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Britští fanoušci škodovek se mohou radovat. Model Škoda Yeti, který v letošním průzkumu magazínu Auto Express britští řidiči označili za nejlepší malé SUV na trhu, se na již skončeném frankfurtském autosalonu představil v nové verzi. Odpovídá současnému vnímání auta vhodného nejen do terénu, ale i do města.

NFOGRAFIKA: Ceny škodovek ve světě foto: Lidové noviny

Škodovka předpokládá, že inovovaný model vzbudí zájem především ve Spojeném království a v Německu.

Britové dají za Škodu Yeti deset platů

V obou státech se totiž lidé nemusí bát, že by jim koupě škodovky vyvolala vítr v peněžence. Londýnská švadlena či metař z Liverpoolu dají za Škodu Yeti včetně daně z přidané hodnoty a poplatku za emise 15 250 liber čili plat za deset měsíců. Jejich osmnáct tisíc liber ročně je ovšem podprůměrný příjem. Průměrný Brit si za rok vydělá více než 26 tisíc liber, takže na terénní škodovku mu stačí necelých osm měsíčních platů.

A průměrně placená britská porodní asistentka si může model Yeti pořídit za půlroční plat. V Česku musí člověk nashromáždit 17 průměrných měsíčních platů, aby si mohl nejlevnější model Yeti dovolit. Škodovka sice připomíná, že vedle ceníkových necelých 407 tisíc korun je yeti k dostání i za 366 tisíc, nebo dokonce za 335 tisíc korun. To jsou však ceny vozů pro leasingové společnosti. Kdo si pořizuje auto na leasing, musí k ceně vozu připočítat i cenu peněz, které mu firma půjčuje formou pronájmu auta, takže ve výsledku člověk zaplatí stejně, ne-li víc, jako při platbě v hotovosti.

ČTĚTE TAKÉ:

Ještě výraznější rozdíly plynou ze srovnání Česka s Německem. Na nejrychlejší octavii představenou ve Frankfurtu, model Octavia RS, potřebuje Němec osm průměrných měsíčních platů. Čech pětadvacet. "V Německu jsme importér číslo jedna, máme pět procent tamního trhu a po Číně je Německo náš druhý největší trh. V blízké budoucnosti je ale odsune na třetí místo Rusko, které výrazně roste," řekl mluvčí Škodovky Jozef Baláž.

Velká Británie i Německo jsou bohaté země a Škodovka tam udržuje cenovou hladinu na úrovni, která je obvyklá. Jen v některých případech si soupeření s konkurenty usnadní tím, že nasadí nižší ceny. Zatímco například v Česku je yeti o osm procent levnější než konkurenční Hyundai ix35, ve Velké Británii je rozdíl téměř dvanácti procentní. Oproti KIA Sportage je v Londýně Škoda Yeti o 15 procent levnější, v Česku jen o tři procenta.

Dovoz ze Západu se nevyplatí

Čechům se přesto nevyplatí nové škodovky ze Západu vozit. V přepočtu podle kurzu koruny a s ohledem na výši mzdy jsou nové vozy v Česku levnější. Něco jiného jsou použitá, rok až tři roky stará auta, jejichž cena v Německu může být až o třetinu nižší než cena nových vozů.

Čím dál na Východ jsou škodovky méně a méně dostupné. I tam automobilka udržuje úroveň cen místně obvyklou, v přepočtu podle kurzu jde zhruba o ceny podobné českým. Příjmy lidí v Rusku, Indii a Číně jsou ale o tolik nižší, že auto si může dovolit jen menší část obyvatel. Ta menší část ovšem například v Číně představuje 350 milionů lidí, z nich 300 milionů ještě auto nemá, takže zbývající miliardu chudých Číňanů automobilky neřeší.

V Rusku stojí nová Škoda Yeti v nejslabší verzi 739 tisíc rublů, což představuje 32 průměrných měsíčních platů. Nejslabší Octavia 1.2 TSI s maximálním výkonem 63 kW a základní výbavou tam přijde na necelých 590 tisíc rublů, tedy 25 měsíčních platů.

ČTĚTE TAKÉ:

V Číně je nejslabší verzí octavie model 1.4 TSI a v Šanghaji stojí 147 tisíc jüanů, to je 61 průměrných měsíčních platů. V Číně se prodávají především škodovky vyrobené v licenci v tamní společné továrně Volkswagenu a čínské firmy SAIC. Nově se v Šanghaji začíná vyrábět model Škoda Yeti, oproti evropské verzi je o pět centimetrů delší a má větší rozvor, takže se zvětšilo i místo pro cestující a zavazadla.

Nejrychlejší Octavia RS se tam zatím nevyrábí. A nevyrábí se ani v Indii. Ta má jako kontinent v každém státě ceny odlišné. Relativně nejlevnější jsou škodovky v Aurangabadu, kde má Škoda Auto vlastní výrobní závod. Octavia, v Indii pod názvem Laura, tam v nejslabší verzi 1.8 TSI přijde na 1,438 milionu rupií. To je 112 průměrných platů. V Bombaji je totéž auto o šedesát tisíc rupií dražší.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.