Lidovky.cz

Zfušované dálnici D47 chybí drť pod asfaltem. Zbourat a postavit znovu, navrhuje Žák

Ekonomika

  9:45aktualizováno  10:31
PRAHA - Sondy na dálnici D47 objevily zásadní nedostatky, chybí kamenná drť přímo pod asfaltovým povrchem vozovky, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice bude tedy podle expertů zřejmě třeba bourat, oznámil ministr dopravy Zdeněk Žák. Podle stavební firmy Eurovia se jedná o součást předvolebního boje.

Kusy pneumatik vykopané při kontrole podloží D47. foto: ŘSD

"Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl Žák. Zatím není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne.

Celkem ministerstvo plánovalo uskutečnit zhruba stovku sond. Výsledky jsou k dispozici od desítek z nich a chybějící materiál v konstrukční vrstvě potvrzují všechny, uvedl ministr.

Anketa

Měly by se zfušované úseky D47 zbourat a postavit znovu?

Ano – opravy už příliš nepomohou. 748
Ne – způsobilo by to obrovské problémy. 47
Nevím – neumím to posoudit. 240

Přestože ředitelství silnic na problematickém úseku už dříve uskutečnilo řadu kontrolních sond, žádná dosud nezkoumala podloží přímo pod vozovkou a kontrolovaly materiál dálničního tělesa z boku formou kopaných sond.

"Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice. Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejich jednotlivých vrstev," uvedla v reakci stavební firma Eurovia CS.

Vývoj událostí v kauze D47:

Firma se zároveň obává opakování politicky motivovaných útoků, které podle ní spor státu se zhotovitelem provázely za exministra dopravy Víta Bárty.

Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Konstrukční vrstva představuje stabilizační prvek. Pokud by chyběla, nelze zaručit životnost vozovky, její parametry a není možné vyloučit například zvlnění a další nedostatky, potvrdil prorektor pražské ČVUT a expert na dopravu Petr Moos.

Katastrofa pro Ostravsko

Náměstek moravskoslezského hejtmana Havlík řekl, že informace o dálnici ještě nedostal, ale pokud by to byla pravda, znamenalo by to pro Ostravu katastrofu. "V současné situaci při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav," řekl Havlík.

Připomněl, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou. "Pro Ostravu by to znamenalo katastrofu," řekl náměstek.

Tahanice o zodpovědnost

Nová zjištění podle ministerstva zásadně změní taktiku státu při jednání se zhotovitelem dálnice. Tím jsou ODS-Dopravní stavby Ostrava, vedoucí konsorcia, které zhruba osm kilometrů dlouhý dálniční úsek u Ostravy stavělo. Eurovia následně ODS-Dopravní stavby Ostrava převzala.

Ředitelství silnic a dálnic nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů už od zprovoznění dálnice v roce 2008. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.