Lidovky.cz

Stavaři chtějí na D1 pracovat až do Vánoc. Omezení mohou zůstat i v zimě

Evropa

  7:00
PRAHA - Zimní přestávka na dálnici D1 se odkládá. Práce na opravě nejvytíženějšího tuzemského tahu budou pokračovat zřejmě až do Vánoc. Ani poté však nebude jisté, zda na zimu dopravní omezení zmizí, jak slibovalo ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic. Stavaři totiž tvrdí: Ve smlouvě to nařízené nemáme.
Dopravní omezení na D1 - ilustrační foto

Dopravní omezení na D1 - ilustrační foto foto: ČTK

"Kdyby bylo na D1 jakékoliv omezení, tak to v zásadě ne omezí, ale znemožní zimní údržbu," tvrdil ještě před čtvrt rokem David Čermák, nyní už bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Proto se podle něj od samého počátku počítalo s tím, že v zimní sezóně bude dálnice D1 opět plně průjezdná, tedy ve dvou klasických pruzích a stotřicítkou.

Definice zimní sezóny přitom od Čermáka zazněla jasně - od prosince do února. Jenže nyní to vypadá, že na dálnici zůstanou stavaři ještě více než měsíc. "Práce na D1 budeme provádět asi do 20. prosince," řekla serveru Lidovky.cz Petra Kučerová ze společnosti Eurovia CS, která opravuje úsek asi 40 kilometrů od Prahy.

Z konce října jsou Vánoce

Takzvanou modernizaci dálnice D1 plánovalo ministerstvo dopravy přerušit už s koncem října. Jenže kvůli dobrému počasí se rozhodlo tento termín odložit. "Dle aktuálně vydaných rozhodnutí ministerstva dopravy by měl být nejpozději na konci listopadu provoz na D1 uveden do stavu bez dopravních omezení," uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

ČTĚTE TAKÉ:

Firmy však podle něj mohou požádat o povolení, díky kterému budou moci pracovat na D1 i v prosinci. "O tom se ale rozhoduje až těsně před vypršením aktuálního termínu, v tomto případě to tedy bude někdy na konci listopadu," dodal mluvčí. Zda prodloužení pracovní sezóny ve výsledku alespoň zkrátí celkovou dobu opravy současných čtyř úseků D1, nelze v tuto chvíli říct.

Na zimu pruhy rozšířit nemusíme, tvrdí stavaři

Na stavební přestávku čekají cestující mezi Prahou a Brnem zejména proto,  že by spolu s ní měla zmizet i veškerá dopravní omezení spojená s modernizací. Alespoň tak to tvrdil už dříve ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák v rozhovoru pro Lidovky.cz, ačkoli připustil, že to může být problém. "Já na firmy tlačím, aby to udělaly, ale ony se pochopitelně brání, protože je to pro ně nějaká práce navíc," uvedl Žák. (Více čtěte ZDE)

Minimálně firma Eurovia CS ale tlaku ministra vyhověla. Tvrdí, že jakmile před Vánoci skončí, vrátí dopravu do dvou klasických pruhů, jimiž se bude opět jezdit stotřicítkou. Zároveň ale firma upozornila, že to dělá jen z dobré vůle. "Zadávací dokumentace umožňuje mít osazené dopravní opatření během celé zimy. Je pouze požadavek na průjezd vozidel zimní údržby v šířce 7,5 metru, což splňujeme už v tuto chvíli," upozornila mluvčí Kučerová.

Silnice do roku 2020

Vláda tento týden schválila program výstavby silnic, železnic a vodní infrastruktury do roku 2020. (Více čtěte ZDE)

Nejdražšími silničními projekty jsou:

  • Oprava dálnice D1. Oprava v úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou by měla vyjít na 14,8 miliardy a hotová by měla být nejpozději v roce 2022.
  • Pražský obchvat Běchovice - dálnice D1. Vyjít má na 11,6 miliardy korun, s jeho stavbou se počítá v letech 2017 až 2021.
  • Úsek R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem u Vysokého Mýta. Stavět se má mezi roky 2015 a 2018 a jeho cena se odhaduje za zhruba 11 miliard korun. Navazující úseky ve směru na Vysoké Mýto a Litomyšl se mají připojit do roku 2021 a vyjít na skoro 20 miliard korun.

To potvrdil i mluvčí ŘSD. "V prvních třech úsecích od Prahy je omezení uspořádané tak, aby vozidla zimní údržby mohla projíždět," uvedl Studecký. Problém je podle něj jen v úseku na Vysočině mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde se pracuje nikoli ve středovém pruhu, ale na rozšíření krajnice. Doprava je tam vedena doprava v režimu 2+1+1.

"Tam každý den musí stavaři získat souhlas od Střediska správy a údržby dálnice v Domašově, kde jim na základě výhledu počasí řeknou, zda může uzavírka pokračovat i příští den," uvedl Studecký. Kdyby mělo začít sněžit, oprava v tomto úseku skončí.

Kde se nebude pracovat, nic nezůstane

Nicméně ŘSD tvrdí, že jakmile zimní přestávka začne, vrátí se D1 provizorně do plného provozu. "Když na dálnici nebudou pracovat, tak tam určitě nic nechávat nebudou," řekl Studecký. Že se tak stane, ale potvrdila zatím pouze Eurovia CS. Miroslava Bžochová, mluvčí sdružení firem Colas CZ a Porr, které opravuje úseky u Jihlavy a Lokte, se k otázce nevyjádřila.

Jasnou odpověď zatím dluží i firma OHL ŽS, která upravuje zmíněný úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, kde jsou stavaři ve skluzu kvůli opakovanému přerušení prací. (Více čtěte ZDE) "Dnes máme revizní den, během kterého by se o přerušení práce na zimu mělo rozhodnout," řekl ve čtvrtek dopoledne Tomáš Psota, vedoucí kanceláře generálního ředitele OHL ŽS. Do uzávěrky však o konečném termínu neinformoval.

ČTĚTE TAKÉ:

Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by měla být dokončena v říjnu příštího roku. Celkové náklady by podle odhadů ministerstva dopravy měly být asi 15 miliard korun, přičemž stát počítá s využitím peněz z Evropské unie.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.