Lidovky.cz

Metrostav zabednil vjezd do Blanky. Opuštěný tunel hlídá ochranka

Ekonomika

  16:13
PRAHA - Metrostav začal zabezpečovat staveniště tunelu Blanka, provizorně už uzavřel dvě vjezdové rampy v ulici Milady Horákové. Stavbyvedoucí mají za úkol zabednit všechny vstupy na staveniště do sobotního večera, kdy společnost na stavbě přeruší stavební práce. Pokračovat budou jen práce na technologické části tunelu. Praha to domluvila s firmou ČKD Praha DIZ, která je buduje. Smlouva je podle obou stran platná.

Metrostav začal se zabedňováním staveniště tunelu Blanka. foto: iDNES.tv

"Staveniště ohradíme neprůhledným plotem a bude tam i ochranka. Je tam řada drahých komponent a taky hodně měděných kabelů. Pokud to nezatlučeme prkny, tak to nikdo neuhlídá," uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.

Volný zůstane pouze vjezd v Tróji, aby se na staveniště dostali lidé z firmy ČKD Praha DIZ. Na pokračování prací se Praha v pátek domluvila s ČKD, obě strany se shodly, že s největší pravděpodobností je smlouva uzavřená mezi městem a společností ČKD platná.

"Tuto naši domněnku si necháváme my, ale současně i ČKD, potvrdit právním posudkem, jehož výsledek budeme znát do 16. prosince. Jsem rád, že v rámci této dohody mohu konstatovat, že společnost bude dál pokračovat v pracích na tunelovém komplexu Blanka," uvedl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Metrostav na místě nechá jen několik vlastních zaměstnanců. "Zůstanou tam naši technici, kteří budou stavbu několikrát denně kontrolovat, jestli je všechno v pořádku. Kromě nich tam bude i havarijní četa pro případ nečekaných situací," poznamenal Polák.

10 miliard navíc

Práce na tunelu Blanka mají definitivně skončit v roce 2016.

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun

Zaměstnanci Metrostavu budou i nadále v případě potřeby pokračovat v odčerpávání průsakových a dešťových vod. Naopak dělníci subdodavatelských firem staveniště opustí úplně.

Chybí park a drobnosti

Metrostav zastavuje stavební práce na tunelu Blanka kvůli sporům s pražským magistrátem, který je investorem stavby. Kromě toho, že Praha dluží stavební firmě za provedené práce 2,155 miliardy korun, stavbaři podle Poláka také čekají na to, až jim dokončovací práce magistrát povolí.

"Největší část prací k dokončení se týká Trojského mostu, kde musíme namontovat zábradlí a osvětlení, dokončit vozovkovou a chodníkovou vrstvu i tramvajovou trať, dodělat odvodnění a napojit most na obou stranách na stávající silnice," vyjmenoval nedodělky Polák.

Kromě toho musí Metrostav po hrubých terénních úpravách vybudovat na Letné 14hektarový park, který je součástí projektu. Firma také musí kabely propojit zhruba 20 křižovatek v okolí, aby dokázaly komunikovat se systémy v tunelu Blanka. Centrální dispečink bude na Strahově.

"Poslední věcí, která je z pohledu peněz triviální, ale z časového hlediska je nesmírně náročná, jsou takzvané dokončovací práce. K těm patří například požární ucpávky kabelů procházejících stěnou, revize všech dveří, dokončení obložení kolem přístrojů, kde třeba chybí několik kachliček a podobné drobnosti, kterých je tam velmi mnoho," popsal některé práce mluvčí Metrostavu a zdůraznil, že bez těchto "drobností" nelze stavbu uvést do provozu.

Nekončící problémy

Vedení Prahy zpochybňuje platnost celé smlouvy, podle níž se tunel Blanka staví. Vedení magistrátu tvrdí, že je smlouva zřejmě neplatná a že dlužné peníze sice má, ale nemá je jak vyplatit.

Praha jednala s Metrostavem už minulý týden, ale neúspěšně. Obě strany se neshodly na tom, zda je smlouva i s dodatky platná, či nikoliv. Metrostav v návaznosti na to oznámil, že se obrátí na rozhodčí soud, což učinil ve čtvrtek.

Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít.

Návštěvníci uvidí hotové hrubé a vymalované stavby tunelů.

Stavbu provází i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů korun.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.