Lidovky.cz

Konec žlutých autobusů? Jančura chce převést hlavní linky na železnici

Slovensko

  15:39
BRNO - Majitel společnosti Student Agency Radim Jančura by chtěl v budoucnu převést většinu páteřních autobusových linek na koleje. Zatímco v současnosti je autobusová doprava nejdůležitější součástí holdingu, postupem času by se jí měla stát železniční doprava a autobusové linky budou jezdit na trasách, kde vlaky nedávají smysl, řekl Jančura.

¨Majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. foto: Lidové noviny

Student Agency se také chystá účastnit tendrů jak na regionální, tak dálkovou železniční dopravu v Česku i na Slovensku. Ke konkrétním krokům se Jančura chystá ve chvíli, kdy bude jasno o sestavení nové vlády a o vizích ministerstva dopravy.

Po autobusech a vlacích i taxíky

Radim Jančura po opakovaných odkladech spustil v Praze na konci minulého roku vlastní taxislužbu Tick Tack. V listopadu avizoval, že do konce roku 2013 bude v ulicích Prahy jezdit na 150 bílých vozů a zhruba 400 taxikářů. Základní cenu za kilometr uvedl 28 korun. (Celý článek si dočtěte ZDE.)

"Náklady na sedačku jsou u autobusu i u vlaku stejné. Rozdíl je ve financování. Když přijdu za bankami a budu chtít půjčit miliardu na autobusy, tak se nebudou na nic ptát a půjčí mi ji. Vědí, že jsme schopni dodržet byznys plán, který si stanovíme. Jenže u vlaků mi budou dělat problémy, protože byznys plán se může zhroutit kvůli konkurenci," řekl Jančura.

Aktuálně mu banky nechtějí půjčit na nákup vozidel pro trasu Praha - Hamburk, protože prodělává na trase Praha - Ostrava. Podle Jančury je důvodem podnákladové jízdné Českých drah. "To stejné se může stát i na trase do Hamburku. Je potřeba, aby tento případ co nejdříve vyřešil antimonopolní úřad," uvedl.

Jančura spoléhá na nového ministra

Jančura by se rád dostal na trasu mezi Prahou a Brnem, kde s autobusy právě před deseti lety začínal, poprvé vyjel 5. ledna. "Jsme připraveni na této trase provozovat vlaky kategorie EuroCity a expres bez dotací. Ale pouze sami, ne proti Českým drahám, které pobírají dotace na linku z Děčína přes Prahu do Břeclavi 625 milionů korun ročně," vysvětlil Jančura. V případě, že budou dále jezdit ČD s dotacemi, chce si počkat na tendry na dotované rychlíkové tratě.

Od možného nového ministra dopravy Antonína Prachaře (ANO) si slibuje, že ho budou zajímat možné úspory. Dosud ministerstvo podle Jančury úspory nezajímaly. "Je mi sympatické, že nový ministr pochází z odborného prostředí a že vybudoval úspěšnou rodinnou firmu. Z toho mi vyplývá, že půjde o slušného a schopného člověka a že bude řídit ministerstvo zákaznicky. Že bude hledět nejen na to, aby se stavělo, ale hlavně aby stavby sloužily lidem. Tenhle přístup mi zatím u Správy železniční dopravní cesty a Ředitelství silnic a dálnic chybí," uvedl Jančura.

ČTĚTE TAKÉ

Než se však nastane doba přesunu některých autobusových linek na železnici, hodlá nesníženým tempem rozvíjet autobusy. Přestože před deseti lety počítal s tím, že linka Praha - Brno bude jediná. "Autobusy sice nemají největší obrat z našich činností, ale stále mohou růst a jsou důležité marketingově. Navíc je zajímavé, že nám stále přibývají cestující, a to nikoliv na úkor konkurence. Snažíme se proto vyhledávat další trasy, kde můžeme úspěšně jezdit bez dotací. Děláme si průzkum mezi lidmi a funguje to. Po dvou měsících začala dokonce vydělávat i linka Brno - České Budějovice, o které lze říct, že jezdí odnikud nikam," řekl Jančura.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.