Lidovky.cz

Cestující zvlčili. Kradou nám víno a sledují porno, stěžují si letušky

Ekonomika

  8:23
Časy, kdy bylo létání synonymem luxusu a lidé na cestu letadlem oblékali do svátečního, zřejmě minuly. Stále více aerolinií zaznamenává stížnosti personálu na chování cestujících. Výjimkou nejsou krádeže vína ze servisních vozíků, slovní útoky, ani prohlížení pornografie.
V letadle - ilustrační foto.

V letadle - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Aerolinky tvrdí, že se s neslušným chováním pasažérů setkávají denně. Ti například hází kelímky od pití po personálu a verbálně je napadají. Část lidí si stěžuje také na to, že je někteří spolucestující pohoršují sledováním pornografie. To obtěžuje především cestující s dětmi. Na problém upozornila americká televizní stanice CNN.

Neurvalost cestujících se může projevovat různě. Často však zahrnuje alkohol. Známé jsou případy, kdy pasažér ukradl z vozíku s občerstvením láhev vína a pak se zamkl na toaletě, aby ji mohl vypít. Personál je však proti takovému jednání téměř bezbranný - ze strachu, aby je cestující později nežalovoali soudně si letušky a stevardi radši nechávají podobné jednání líbit.

Málo místa, alkohol a strach z létání

Psycholog Robert Bor, který se specializuje na chování cestujících a strach z létání potvrzuje, že se od šedesátých let se charakter létání výrazně změnil. "Dřív bylo létání něco luxusního, výjimečného. Lidé se do letadel slavnostně oblékali," zdůrazňuje Bor pro CNN. 

"Je zřejmé, že cestující se ocitají pod časovým a často i finančním tlakem," uvádí, jaký je trend současného létání. Co nejčastěji rozzuří cestující? Bor tvrdí, že k vypjaté situaci dochází, hlavně když se sejde víc faktorů. "Nechat se vyprovokovat k agresi, nebo neslušnému chování může každý. Cestující před ním si sklopí opěradlo, k tomu se přidá trochu alkoholu a strach z létání. Důsledkem pak je stres nebo agresivita," říká.

PSALI JSME:

Často se na náladě cestujících podepíše, jak je letadlo prostorné a jaká v něm panuje atmosféra."Nedostatek místa prokazatelně způsobuje stres a ten pak často vyústí v hněv. A je známé, že stres se kumuluje," vysvětluje psychlog.

Řešení? Nová pravidla

Mezinárodní asociace leteckých dopravců chce ujasnit nakolik se podobné situace dají považovat za bezpečnostní riziko. Také chce objasnit míru, se kterou podobné incidenty narůstají. Aerolinky zatím zaznamenaly přes 15 tisíc incidentů. A to si vedou statistiku o špatném chování pasažérů až od roku 2007.

"Je to globální problém. Letecká doprava napříč světem se mu musí postavit," uvedl mluvčí asociace Chris Goater pro server CNN. Asociace chce předvést problém na mezinárodní diplomatické konferenci v Montrealu v březnu. Doufá, že mezinárodní dohoda o nových směrnicích, které by upravovaly pravidla chování na palubě, pomůže problém vyřešit.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.