Lidovky.cz

Námořníci jsou drazí a lákají piráty. Britové vyvíjejí "lodě duchů"

Ekonomika

  6:00
PRAHA/LONDÝN - Britové se pustili do projektu mořských dronů – velkých nákladních lodí, které se obejdou bez námořníků. Smělé plány, které mají revolučně změnit dopravu zboží, rozpracovává firma Rolls-Royce.

Lodní drony Rolls Royce. foto: Rolls-Royce Holdings Reprofoto

Dříve proslulý výrobce luxusních vozů a současný specialista na letecké motory se chce naplno vrhnout i do námořního průmyslu. Ten ročně generuje 375 miliard dolarů.  Podle šéfa oddělení inovací Oskara Levandera mají bezpilotní technologie, které se ujímají u letadel a počítá se s nimi i u automobilů, budoucnost i v lodní dopravě.

Firma tvrdí, že je do několika let schopná vyvinout bezpečná nákladní plavidla, která nebudou potřebovat námořníky na palubě. Vyspělé komunikační systémy, které umožňují řídit lodě na dálku z virtuálního kapitánského můstku na pevnině, už existují.

Podle Levandera by bezposádkové lodě přinesly značné úspory. Lidská obsluha je drahá, u velkých kontejnerových lodí podle konzultační společnosti Moore Stephens z provozních nákladů ukrojí asi 44 procent. Ale ušetří se i jinde.

"Loď-dron by mohla být plně naložená od přídě po záď, nebyly by totiž nutné prostory pro posádku. Plavidlo by nemuselo být vybavené klimatizací, pitnou vodou, kanalizačním systémem. Bylo by o pět procent lehčí a spotřebovávalo by až o 15 procent méně paliva, i díky pomalejší jízdě, která by při absenci lidí na palubě byla přijatelná. Jeden pilot z pevniny bude navíc moci řídit i více lodí najednou," vyjmenoval výhody Levander.

Brzdou je legislativa

Největší brzdou pro nastartování dopravního převratu jsou přísná námořní pravidla. Mezinárodní právo plavbu lodí bez posádky zatím nedovoluje. Pochybnosti se týkají hlavně bezpečnosti. Levander ale argumentuje, že až tři čtvrtiny námořních nehod způsobí lidské selhání, nejčastěji únava. Věří proto, že si lodě-drony získají důvěru.

Rejdaři se zatím na plán společnosti Rolls-Royce dívají skepticky. Možné úspory podle některých z nich dostatečně nevyvažují přetrvávající rizika.

"Dovedete si představit, co by znamenalo vypustit plavidlo bez posádky na otevřené moře? I s námořníky na palubě se vždy vyskytne dostatek problémů. Je zde bezpočet nástrah, které je potřeba vyřešit ještě předtím, než se vůbec může začít nápad rozpracovávat," poznamenal k tomu pro Bloomberg Derek Hodgson, zástupce mezinárodní asociace rejdařů.

Rolls-Royce namítá, že role výpočetní techniky v navigaci a řízení lodí tak jako tak narůstá. Už teď se využívá nejrůznějších čidel a senzorů, které kontrolují stav techniky i bezpečný průběh plavby.

ČTĚTE TAKÉ:

Bezposádková plavidla by se podle firmy měla nejdřív testovat u kontejnerových nákladů, při převážení nebezpečných látek, jako je ropa či zkapalněný plyn, by zatím zřejmě lidé na palubě zůstávali.

Mezinárodní asociace námořní dopravy se zatím vytvořením pravidel pro nákladní lodě bez posádky nezabývá. A bez jasných regulací lodní náklad nikdo nepojistí.

Levander se ale nemíní nechat odradit. Chladná odezva podle něj zpočátku provází většinu inovací. "Ve chvíli, kdy všichni v oboru řeknou:,Ano, to je cesta, kterou by se mělo jít,‘ tak to znamená, že přicházíte příliš pozdě. Loďaři jsou zatím konzervativní, ale to se začne měnit," věří postupnému odpadávání překážek Levander.

Podle něj bezposádkové lodě zřejmě nezamíří v nejbližší době na zaoceánské plavby. Ale mohly by se začít testovat v pobřežních vodách, která spadají pod jednu jurisdikci - například v mořích kolem Spojených států nebo Evropské unie. Ta ostatně k provozu mořských dronů už nechává vypracovat nezávislou studii.

Menší lákadlo pro piráty

Lodě bez posádky přinášejí i další zajímavou výhodu. Nebyly by totiž tak lákavým terčem pro námořní piráty, kteří by přišli o možnost zadržovat rukojmí. Větší hrozba však naopak číhá ze strany kybernetických pirátů. Hackeři by se mohli snažit nabourávat do automatického elektronického řízení námořních strojů.

Levander ale ujišťuje, že bezpečnost výpočetní techniky by byla na takové úrovni, že by potenciální kyberkriminálníky předem od útoků odradila.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.