Lidovky.cz

Rekonstrukce D1 u Velké Bíteše se zpozdí až o rok, tvrdí ředitel ŘSD

Ekonomika

  16:00
PRAHA - Zpoždění rekonstrukce dálnice D1 v úseku Lhotka - Velká Bíteš dosáhne možná až jeden rok. Další tři úseky by měly být otevřeny letos. V České televizi v pořadu "Otázky Václava Moravce" to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš.

Kolona na dálnici D1. foto: MAFRA - Anna Vavríková

"Jednáme se zhotovitelem, jestli jsme schopni s tím něco udělat, ale konec stavební sezóny se nám neúprosně blíží. Bohužel ten čtvrtý úsek je ve stavu pouze středního pruhu. To znamená, že zhotovitel rozhodně nestihne udělat druhou polovinu," uvedl Kubiš.

Další tři rekonstruované úseky dálnice D1 nemají podle šéfa ŘSD zpoždění na harmonogramu prací. "Předpokládáme, že skutečně by mělo dojít k otevření těchto třech úseků v letošním roce," dodal Kubiš.

Kvůli problémům s nestabilním podložím loni stavební společnost OHL SŽ stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí neočekávaných víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ředitelství silnic rozpočet zvýšilo o deset milionů korun. Spor ale podle dřívějšího vyjádření ŘSD může skončit i u soudu.

Stížnost ekologů

Loni začali na dálnici D1 silničáři opravovat první čtyři úseky mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. K nim by letos měly přibýt další tři mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Měřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebyl projednán dopad stavby na životní prostředí.

I přes rozklad, který ekologové podali, by stavební práce na těchto úsecích možná mohli začít. "Požádali jsme ministerstvo dopravy o výjimku, abychom mohli pokračovat dál i na těch dvou zmíněných úsecích," dodal šéf ŘSD.

ČTĚTE TAKÉ

Podle výsledků analýzy Centra pro rozvoj dopravních systémů při Vysoké škole báňské - Technické univerzity Ostrava selhalo při začátku letošních prací právě ŘSD. Podle této analýzy totiž doprava zbytečně kolabovala při svedení dálnice do jednoho prhu. Práce na rekonstrukci D1 započaly v pondělí, tedy v nejméně vhodný den. Nebyl prý také namodelován dopad na plynulost dopravy při svedení dopravy do jednoho pruhu.

"Začátek prací byl v nejméně vhodný okamžik, trefil se do vysokých intenzit (dopravy), nikoli například do soboty, která je dlouhodobě naprosto nejslabší z pohledu dopravy," uvedl v ČT dopravní specialista centra Martin Hájek.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.