Lidovky.cz

Ministerstvo zrušilo ekologický posudek k rozšíření letiště Vodochody

Ekonomika

  14:24aktualizováno  17:00
PRAHA - Ministerstvo životního prostředí zrušilo ekologický posudek k rozšíření letiště ve Vodochodech, uvedla Česká televize, Informaci potvrdil investor stavby. Ministerstvo zhruba před měsícem začalo prověřovat, zda dřívější souhlasné stanovisko s dopady vodochodského letiště na životní prostředí netrpí závažnými právními vadami.

Vizualizace odbavovací haly Letiště Vodochody. foto: Letiště Vodochody

Důvodem k prověřování byly stížnosti starostů okolních obcí, kteří mu přinesli na 40 podnětů. Skupina Penta, která je investorem výstavby letiště, se proti rozhodnutí pravděpodobně odvolá.

Náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová na dnešním briefingu řekla, že kladné stanovisko k letišti úřad zrušil, protože obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci. "Nebyly dostatečně zdůvodněny připomínky, které byly vzneseny jak k dopracované dokumentaci, tak k posudku a ve veřejném projednání," uvedla.

Paralyzování stavebního rozvoje

"Nepovažujeme to za šťastné rozhodnutí nejen kvůli našemu projektu. Obáváme se, že to může paralyzovat stavební rozvoj ve Středočeském kraji a celé České republice," řekl ČTK mluvčí Penty Martin Danko. Podle dřívějšího vyjádření firmy je odebrání platného rozhodnutí nebezpečný precedent, který může vytvořit řetězovou reakci, v jejímž důsledku nebude možné budovat velké infrastrukturní projekty. Zrušení původního stanoviska ale podle Peštové neznamená, že Penta nemůže pokračovat v přípravách stavby. Musí však nejprve dopracovat dokumentaci, aby byla v souladu s připomínkami, a pak si může zažádat o novou studii EIA.

Posudek obsahoval podle MŽP procesní chyby

Posouzení dopadů stavby vodochodského letiště na životní prostředí obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a byly v něm nesprávně navýšeny hlukové limity o takzvanou korekci. Na dnešním setkání s novináři to uvedla náměstkyně ministra životního prostředí Berenika Peštová s tím, že ministerstvo z těchto důvodů platné stanovisko ruší.

"Nebyly dostatečně zdůvodněny připomínky, které byly vzneseny jak k dopracované dokumentaci, tak k posudku a ve veřejném projednání," uvedla Peštová. Podle ní šlo o formální procesní chyby, kdy investor připomínky k dopadu stavby na kvalitu vody nevypořádal v rámci řízení, ale odvolal se na posouzení vlivu v budoucnosti.

Ministerstvo životního prostředí poslalo podle Danka investorovi několikastránkové odůvodnění. S ním se musí nejprve seznámit právníci a na základě toho se společnost rozhodne, zda podá proti rozhodnutí úřadu námitku. Ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur potvrdil, že proti rozhodnutí hodlá investor podat odvolání. Pokud by s ním neuspěl, pravděpodobně by podle Kačura došlo na soud. "Podle našeho názoru není toto rozhodnutí v pořádku. Je to nestadartní krok mimo právní řád," uvedl Kačur, který v rozhodnutí vidí i signál dalším investorům. "Možná si dnes ještě ani nedokážeme představit, co vše to spustí," dodal.

Iniciativa proti stavbě

Starosta Kralup nad Vltavou Petr Holeček (STAN), který je i mluvčím iniciativy Stop Letišti Vodochody, ČTK řekl, že je to nesmírně radostná zpráva. "Zvítězila spravedlnost a úsilí občanů, kteří byli proti rozšíření letiště," uvedl. Starostka Máslovic, které jsou členy sdružení, Vladimíra Sýkorová označila rozhodnutí za "skvělou zprávu". "Je to to, o co jsme usilovali - zachování životního prostředí a kvality života i poblíž letiště," dodala. Podle ní bude iniciativa vyčkávat, jak se k rozhodnutí postaví letiště, a sledovat případné nové zpracování studie EIA.

Letiště Vodochody

Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. Na letišti chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících hlavně nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Fungovat by začalo nejdříve v roce 2016. Celková výše investice by měla činit zhruba tři miliardy korun.

Ministr životního prostředí Richard Brabec koncem dubna řekl, že jeho úřad "si chce být na 200 procent jistý, že proces tak, jak proběhl, netrpí žádnými zjevnými vadami". Podle Brabcova tehdejšího vyjádření jednou z nejdůležitějších otázek bylo to, že EIA nevzala v úvahu ochranu některých vodních zdrojů a že jsou tam i některé staré ekologické zátěže.

Kladný posudek vydalo ministerstvo životního prostředí na konci loňského října. Obsahuje přes 120 podmínek, které investor musí splnit. Jde například o dostavbu přivaděče na dálnici D8, budoucí letiště má mít rovněž omezení pro noční lety. Podle starostů okolních obcí a hejtmana Středočeského kraje Josefa Řiháka (ČSSD) jsou ale tato opatření právně nevymahatelná.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.