Valná většina cestujících v autobusech cestovala na dotovaných linkách, které objednávají kraje. Celkem šlo o 74,7 milionu cestujících, což je zhruba o milion meziročně více.
Na železnici během čtvrtletí nepokračovalo prodlužování délky cest, které statistiky zaznamenávaly v předchozích letech. Zatímco loni ukazatel počtu cestujících a ujeté vzdálenosti rostl pětiprocentním tempem, letos počet ujetých osobokilometrů zůstal na téměř shodné úrovni s loňskem.
ČTĚTE TAKÉ: |
Loni počet cestujících v linkových autobusech meziročně klesl o 2,4 procenta na 308 milionů, pasažérů v železniční dopravě naopak o procento přibylo na 174,5 milionu osob. Největší rozmach za poslední roky zaznamenala železnice v roce 2012, kdy objem přeprav v osobní dopravě vzrostl osmiprocentním tempem.
Přestože železnice v posledních letech náskok autobusové dopravy dotahuje a získává nové cestující zejména v příměstské a v dálkové dopravě, daleko více cestujících využívá služeb silniční hromadné dopravy. Důvodem je podle Miloslava Zítky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě historický handicap železnice spočívající v nevhodně umístěných železničních zastávkách. Ty se nacházejí mnohdy kilometry daleko od center měst, zatímco autobusový spoj může zajíždět prakticky kamkoliv.