Dosud byla cesta na dovolenou do Tater rychlá, ale lidé se často museli smířit s přeplněným vlakem. Nyní ale vydělají na tom, že se konkurenční boj z trasy Praha – Ostrava od prosince přesune i na trať dosud plně ovládanou Českými drahami.
Na ostravské trati dopravci finančně krvácí (byť České dráhy tvrdí, že jsou v provozním zisku), ale cestující si užívají nadstandardních služeb i cen. Co můžou čekat v „Tatra Expresu“? Nechybí wi-fi, stevardi či ochranka v nočních spojích.
České dráhy
Státní dopravce jezdí na trase od roku 1993 ve spolupráci se slovenskými drahami ZSSK. Nyní ale jeho monopol, od prosincového jízdního řádu, končí. A první reakce značí, jak moc mu na oblíbené trati záleží. České dráhy nasazují do konkurenční bitvy svoji nejlepší soupravu Pendolino.
JAK ČASTO POJEDE:
ČD budou i nadále provozovat nejvíc přímých spojení, dvě denní a dvě noční. Nejrychlejší a nejpohodlnější Pendolino s doplňkovými službami a stevardy bude odjíždět z Prahy kolem půl sedmé ráno a do Košic dojede přibližně ve dvě odpoledne. Zpět vyrazí před 15 hodinou. Tradiční Košičan odjede z Prahy kolem jedné hodiny. Ve směru do Košic pojedou dva noční vlaky (jeden z Chebu přes Plzeň).
TYP VLAKŮ:
Souprava Pendolino, vypravovaná jednou denně, může jet rychleji než vlaky ostatních dopravců, časový rozdíl bude i v desítkách minut. Dnes projedou vlaky celou trať v čase pod deset hodin. Následný Košičan v kategorii EuroCity/Expres nabízí soupravy slovenských drah ZSSK s wi-fi a klimatizací. Umožňuje i přepravu aut.
CENY:
Nyní stojí jednosměrná jízdenka do Košic 625 korun. Tato cena se kvůli konkurenci pravděpodobně sníží, ale zatím se České dráhy nechtějí ke své budoucí cenové politice vyjadřovat.
VÝHODY PROTI KONKURENCI:
„Naše denní spojení je oproti konkurenci rychlejší v řádu desítek minut. Naše noční vlaky mají lůžkové a lehátkové vozy, umožňujeme i přepravu aut. Samozřejmostí je návaznost na další spoje, garance posledního přípoje na území Česka, včetně případného zajištění taxi,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.
PSALI JSME: |
RegioJet
Žluté vlaky podnikatele Radima Jančury vstoupí na trať dřív, než se čekalo - už v polovině října. A podobně jako u některých autobusových tratí nasadí zprvu velmi nízké zaváděcí ceny. RegioJet bude jezdit zpočátku za devět eur, tedy v přepočtu zhruba za 243 korun.
JAK ČASTO POJEDE?
Půjde o prodloužený vlak z trati Praha – Ostrava. Ve směru do Košic vyrazí z Prahy 7.44 a v opačném směru v 7.24.
TYP VLAKŮ:
RegioJet bude jezdit se žlutými soupravami, s nimiž nyní jezdí do Ostravy a Žiliny, včetně jídelních vozů a dětského kupé. Jde mimo jiné o omodernizované vozy zakoupené od Rakouských drah.
CENY:
Zaváděcí cena činí zmíněných devět eur za jednosměrnou jízdenku, což je oproti Českým drahám třetina. Společnost v tuto chvíli nechce komentovat, jak dlouho bude zvýhodněné lístky nabízet, případně jak nastaví své běžné ceny, za něž bude v budoucnu jezdit.
VÝHODY PROTI KONKURENCI:
„V každém voze bude stevard či stevardka, kteří budou obsluhovat cestující. K dispozici budou i baristé připravující objednané občerstvení. Samozřejmostí jsou káva a nápoje zdarma, přístup k internetu či zábavní portál - možnost sledování filmů, poslech hudby, čtení elektronických,“ říká mluvčí RegioJetu Petra Nováková.
Leo Express
Nejmladší dopravce nabídne ve směru ze Slovenska noční spojení, takže cestující dojedou do Prahy kolem osmé hodiny ráno. Slibuje také ochranku kvůli případným problémovým pasažérům a místo pro uložení lyží.
JAK ČASTO POJEDE?
Přes Žilinu a podtatranská města pojede jeden vlak, který obslouží oba směry. Z Prahy vyrazí každý den v půl třetí odpoledne, s dojezdem do Košic po desáté večerní. V opačném směru bude vlak odjíždět po jedenácté hodině večerní tak, aby byl v Praze na osmou ranní.
TYP VLAKŮ:
Košické spoje budou stejné jako v Česku, podobně jako u RegioJetu jde o prodlouženou linku do Ostravy. Jezdit tedy budou černozlaté vlaky Stadler Flirt, do nichž přibudou zavazadlové prostory a možnost přepravy lyží. V nabídce jídel se objeví slovenské pokrmy.
CENY:
Kolik budou lístky stát, zatím nechce firma zveřejnit.
VÝHODY PROTI KONKURENCI:
„Na trase je silná poptávka po nočním cestování, které momentálně uspokojují zejména autobusy. Nabídneme větší pohodlí, rychlost a vyšší bezpečnost zajištěnou mimo jiné díky otevřenému prostoru a ochrance. Standardně nabídneme tři cestovní třídy, z nichž v té nejvyšší, nacházející se v separátní tiché zóně, jsou sedadla polohovatelná do spací polohy,“ vypočítává mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.