Lidovky.cz

Expresy do Tater hýčkají cestující. Pendolinem, cenou i ochrankou

Slovensko

  6:00
PRAHA/KOŠICE - Oblíbené vlakové spojení mezi Prahou, Tatrami a Košicemi bude pro cestující lákavější než dosud. Na trať k Českým drahám přibude ještě RegioJet a Leo Express, což přinese levnější jízdenky, moderní vlaky i lepší služby. Lidovky.cz přináší srovnání jednotlivých dopravců.

Stevardky a stevardi společnosti RegioJet

Dosud byla cesta na dovolenou do Tater rychlá, ale lidé se často museli smířit s přeplněným vlakem. Nyní ale vydělají na tom, že se konkurenční boj z trasy Praha – Ostrava od prosince přesune i na trať dosud plně ovládanou Českými drahami.

Na ostravské trati dopravci finančně krvácí (byť České dráhy tvrdí, že jsou v provozním zisku), ale cestující si užívají nadstandardních služeb i cen. Co můžou čekat v „Tatra Expresu“? Nechybí wi-fi, stevardi či ochranka v nočních spojích.

České dráhy

Státní dopravce jezdí na trase od roku 1993 ve spolupráci se slovenskými drahami ZSSK. Nyní ale jeho monopol, od prosincového jízdního řádu, končí. A první reakce značí, jak moc mu na oblíbené trati záleží. České dráhy nasazují do konkurenční bitvy svoji nejlepší soupravu Pendolino.

Pendolino - ilustrační foto

JAK ČASTO POJEDE:

ČD budou i nadále provozovat nejvíc přímých spojení, dvě denní a dvě noční. Nejrychlejší a nejpohodlnější Pendolino s doplňkovými službami a stevardy bude odjíždět z Prahy kolem půl sedmé ráno a do Košic dojede přibližně ve dvě odpoledne. Zpět vyrazí před 15 hodinou. Tradiční Košičan odjede z Prahy kolem jedné hodiny. Ve směru do Košic pojedou dva noční vlaky (jeden z Chebu přes Plzeň).

TYP VLAKŮ:
Souprava Pendolino, vypravovaná jednou denně, může jet rychleji než vlaky ostatních dopravců, časový rozdíl bude i v desítkách minut. Dnes projedou vlaky celou trať v čase pod deset hodin. Následný Košičan v kategorii EuroCity/Expres nabízí soupravy slovenských drah ZSSK s wi-fi a klimatizací. Umožňuje i přepravu aut.

CENY:
Nyní stojí jednosměrná jízdenka do Košic 625 korun. Tato cena se kvůli konkurenci pravděpodobně sníží, ale zatím se České dráhy nechtějí ke své budoucí cenové politice vyjadřovat.

VÝHODY PROTI KONKURENCI:
„Naše denní spojení je oproti konkurenci rychlejší v řádu desítek minut. Naše noční vlaky mají lůžkové a lehátkové vozy, umožňujeme i přepravu aut. Samozřejmostí je návaznost na další spoje, garance posledního přípoje na území Česka, včetně případného zajištění taxi,“ říká mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

PSALI JSME:

RegioJet

Žluté vlaky podnikatele Radima Jančury vstoupí na trať dřív, než se čekalo - už v polovině října. A podobně jako u některých autobusových tratí nasadí zprvu velmi nízké zaváděcí ceny. RegioJet bude jezdit zpočátku za devět eur, tedy v přepočtu zhruba za 243 korun.

Radim Jančura.

JAK ČASTO POJEDE?
Půjde o prodloužený vlak z trati Praha – Ostrava. Ve směru do Košic vyrazí z Prahy 7.44 a v opačném směru v 7.24.

TYP VLAKŮ:
RegioJet bude jezdit se žlutými soupravami, s nimiž nyní jezdí do Ostravy a Žiliny, včetně jídelních vozů a dětského kupé. Jde mimo jiné o omodernizované vozy zakoupené od Rakouských drah.

CENY:
Zaváděcí cena činí zmíněných devět eur za jednosměrnou jízdenku, což je oproti Českým drahám třetina. Společnost v tuto chvíli nechce komentovat, jak dlouho bude zvýhodněné lístky nabízet, případně jak nastaví své běžné ceny, za něž bude v budoucnu jezdit.

VÝHODY PROTI KONKURENCI:
„V každém voze bude stevard či stevardka, kteří budou obsluhovat cestující. K dispozici budou i baristé připravující objednané občerstvení. Samozřejmostí jsou káva a nápoje zdarma, přístup k internetu či zábavní portál - možnost sledování filmů, poslech hudby, čtení elektronických,“ říká mluvčí RegioJetu Petra Nováková.

Pendolino
Interiér běžného jídelního vozu
Vlak společnosti RegioJet.
Stevardky a stevardi společnosti RegioJet

Leo Express

Nejmladší dopravce nabídne ve směru ze Slovenska noční spojení, takže cestující dojedou do Prahy kolem osmé hodiny ráno. Slibuje také ochranku kvůli případným problémovým pasažérům a místo pro uložení lyží.

Černo-zlatá souprava nového železničního dopravce Leo Express

JAK ČASTO POJEDE?
Přes Žilinu a podtatranská města pojede jeden vlak, který obslouží oba směry. Z Prahy vyrazí každý den v půl třetí odpoledne, s dojezdem do Košic po desáté večerní. V opačném směru bude vlak odjíždět po jedenácté hodině večerní tak, aby byl v Praze na osmou ranní.

TYP VLAKŮ:
Košické spoje budou stejné jako v Česku, podobně jako u RegioJetu jde o prodlouženou linku do Ostravy. Jezdit tedy budou černozlaté vlaky Stadler Flirt, do nichž přibudou zavazadlové prostory a možnost přepravy lyží. V nabídce jídel se objeví slovenské pokrmy.

CENY:
Kolik budou lístky stát, zatím nechce firma zveřejnit.

VÝHODY PROTI KONKURENCI:
„Na trase je silná poptávka po nočním cestování, které momentálně uspokojují zejména autobusy. Nabídneme větší pohodlí, rychlost a vyšší bezpečnost zajištěnou mimo jiné díky otevřenému prostoru a ochrance. Standardně nabídneme tři cestovní třídy, z nichž v té nejvyšší, nacházející se v separátní tiché zóně, jsou sedadla polohovatelná do spací polohy,“ vypočítává mluvčí Leo Expressu Petra Valentová.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.