Lidovky.cz

USA

Slibovaná spotřeba auta? Rozdíl oproti realitě je až třetinový

Čerpací stanice. Ilustrační foto.

Čerpací stanice. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Dnes v LN
PRAHA - Více než 30 procent. Tolik činí průměrný rozdíl mezi deklarovanou a skutečnou spotřebou paliva u nových aut. Ještě před deseti lety to bylo jen deset procent. Takový je závěr nové zprávy nazvané From Laboratory to Road: 2014.
  14:20

Analýzu vydala Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT), nezisková organizace působící v Evropě, Spojených státech, Číně, Indii a Latinské Americe. Zveřejnila ji v čase, kdy Evropská komise připravuje vylepšenou metodiku pro testování nových automobilů.

Ta by měla nabídnout mnohem realističtější výsledky, než které jsou představovány v současné době. „Všechny naše zdroje potvrdily, že mezera mezi výrobcem udávanou spotřebou a tou skutečnou se rok od roku dramaticky zvětšuje,“ řekl Peter Mock, výkonný ředitel ICCT Evropa.

PSALI JSME:

„Před dvěma roky byl rozdíl kolem 25 procent. Nyní se zvýšil na 31 procent u soukromých automobilů, a ještě vyšší je u firemních vozů,“ dodal Mock.

Rozsáhlou zprávu připravila ICCT spolu s nizozemskou Organizací pro aplikované vědecké výzkumy a německým Institutem pro energie a ekologii sídlícím v Heidelbergu.

Analýza čerpala údaje z německého webu Spritmonitor.de, britského honestjohn.co.uk, leasingových společností Travelcard (Nizozemsko) a LeasePlan (Německo), německých časopisů AUTO BILD a auto motor sport, britského WhatCar? a švýcarského automobilového klubu TCS.

Půl milionu aut z celé Evropy

„Vycházely jsme z údajů o jízdách a spotřebě více než pěti set tisíc vozů z celé Evropy. Byly to automobily jak privátní, tak firemní,“ popsal Mock.

Zpráva sleduje průměr, nikoli výkon jednotlivých značek. „Oficiálně deklarovaná spotřeba je stanovená za předem definovaných legislativních podmínek, které platí pro všechny automobilky. V praxi se může spotřeba od hodnot deklarovaných výrobcem odlišovat,“ vysvětlil současnou praxi Jozef Baláž, mluvčí Škoda Auto, a upozorňuje, že záleží hodně na stylu jízdy.

„U značky Škoda, jak potvrdily zkušenosti řidičů a řada nezávislých testů, je reálné i v běžném provozu dlouhodobě dosahovat deklarovaných hodnot spotřeby paliva,“ dodal mluvčí Škody. 

Ze zprávy ICCT vyplynulo, že průměrný evropský motorista utratí kvůli zmiňovanému nesouladu u čerpacích stanic za rok zhruba o 9800 korun více, než by podle údajů výrobců měl.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.