„O místo přišlo 57 pilotů, přes polovinu z nich odešlo dobrovolně dohodou,“ uvedl Kirchner s tím, že dobrovolně odcházeli zpravidla zkušenější piloti. Nové pracovní smlouvy mají podle něj zatím podepsané jen jednotlivci, část uchazečů o místo v Aeroflotu ještě čeká na pohovory. Většina z těch, kteří už mají výběrová řízení za sebou, ale byla úspěšná, dodal.
Letušky a stevardi jsou v horší situaci
Opačná situace je ale u druhých pilotů, letušek a stevardů. Většina národních dopravců požaduje, aby v palubním personálu byli zaměstnaní rodilí mluvčí, řekla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petra Posová. Zatímco o zkušené kapitány z ČSA zájem ze strany zavedených dopravců je, zbytek personálu s hledáním míst má problémy. Řada letušek proto hledá místo mimo obor.
Kvůli propouštění v ČSA vyhlásily koncem září odbory zastupující letušky a stevardy stávkovou pohotovost a vážně se zabývaly možností přejít do stávky. Tu nakonec zažehnalo dojednání kompromisního návrhu, podle kterého vedení ČSA propustilo menší počet zaměstnanců, než kolik původně avizovalo na pracovním úřadu.
O stávce a dojednaném kompromisu čtěte zde: |
Podle informací ČSA z 24. října obsahoval kompromisní návrh dohodnutý s odbory propuštění 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Původně chtěl dopravce propustit přes 300 zaměstnanců.
Zaměstnanci ČSAČSA v září zaměstnávaly zhruba 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a asi 270 pracovníků v administrativě. Ještě v roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím zaměstnával přes 2000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích. Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. |