Lidovky.cz

‘Piloti‘ Českých drah dostali přidáno nejvíc. Chtějí i mírnější tresty

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Nejvyšší manažeři Českých drah byli mile překvapení tím, že se jim v úterý podařilo dohodnout s odboráři. Nejtužší bitvu o peníze a výhody podstoupili se strojvůdci, kteří si vymohli speciální měsíční odměny ve výši 1,5 procenta platu. „Piloti“ Českých drah ale požadovali mnohem víc.

Vlak v Drahotuších „zamrzl“ a dál už nejel. foto: MAFRA - Tomáš Frait, Petr Lemberk,  MAFRA

O kolektivní smlouvě pro příští rok jednali železniční odboráři od konce října. Od nulového navýšení platů – navrhovaném vedením ČD - se dostali až k 2,9 procentům pro všechny zaměstnance. Včetně nově nastavených čtvrtletních odměn a zachování různých bonusů.

„Byl jsem překvapený, čekal jsem, že se nedohodneme. Ale nakonec jsme došli ke kompromisu,“ připustil pro server Lidovky.cz šéf státního dopravce Pavel Krtek.

PSALI JSME:

Složitě nalezenou dohodu mohl položit nesouhlas jediného odborového svazu z deseti. V tomto případě hlavně Federace strojvůdců. Pak by kolektivní smlouva neplatila a České dráhy by musely najet na provizorní model podle Zákoníku práce – tedy například snížení dovolené z šesti týdnů na čtyři či konec příspěvků na stravování.

Strojvůdci platí na dráze za elitní zaměstnance s nejvyšší zodpovědností – ale také s nejvyššími požadavky.

Šéf Českých drah Pavel Krtek

Kvůli nim probíhala některá jednání odděleně a do poslední chvíle to vypadalo, že se pod dohodu nepodepíšou. Nelíbí se jim hlavně přísné tresty za chyby. Například projetí návěstidel na červenou pro ně může znamenat stop ve službě i na půl roku.

Zmírnění pravidel se ale strojvedoucím do kolektivní smlouvy prosadit nepodařilo, pokusili se tedy alespoň protlačit vyšší výkonnové odměny. Měsíčně pět procent platu navíc. Chtěli tak kompenzovat rizika spjatá s větší zodpovědností i možnými tresty za chyby.

Ani to se ale mužům (a několika ženám) řídícím lokomotivy nepodařilo. Navíc dostanou „jen“ 1,5 procenta z platu měsíčně.

„Jsme s tímto výsledkem spíš nespokojení. Udělali jsme si ale bleskovou anketu, která nám ukázala, že lidé budou brát spíš vrabce v hrsti než holuba na střeše. Rozhodla o tom, že budeme kompromis tolerovat,“ vysvětlil Jaroslav Vincour, viceprezident Federace strojvůdců.

Méně šikanózní pravidla

CO BY SE STALO...

...kdyby nedošlo k podpisu kolektivní smlouvy?

  • Od 1. 1. 2015 by nastalo provizorium podle Zákoníku práce.
  • Pracovní doba by se změnila ze 36 a 37,5 hodin týdně na 40, u strojvedoucích na 39 hodin.
  • Dovolená by se snížila ze 6 týdnů na 4 týdny.
  • Zaměstnavatel by lidem nepřispíval na stravování či údržbu stejnokrojů.
  • Neposkytovalo by se žádné pracovní volno (placené či neplacené). Platilo by jen volno ze zákona, jako je například účast na vlastní svatbě či účast na pohřbu.
  • Zaměstnavatel by mohl odepřít odborovým organizacím přístup a používání telekomunikační a datové sítě.

V rámci kolektivní smlouvy pro příští rok sice strojvůdci ještě vyšší odměny ani zmírnění trestů neprosadili, ale jednání s managementem Českých drah tím nekončí. Vedení firmy připouští, že spolu s těmito odboráři připravuje nový systém smluvních sankcí, který bude vůči nim méně „šikanózní“.

„Strojvůdce se snažíme odlišit jako mimořádnou profesi, kde je vyšší zodpovědnost za majetek drah či cestující. Uvědomujeme si, že jsou něco jako piloti u leteckých společností, jsou našimi klíčovými zaměstnanci,“ připustil předseda představenstva ČD Pavel Krtek.

Dobře ví také o snaze strojvůdců více se oddělit od struktury ostatních zaměstnanců firmy.

„V ideálním případě by strojvůdci chtěli svoji separátní kolektivní smlouvu, jako je to v některých jiných zemích. Zákon to však neumožňuje,“ vysvětlil Krtek. Další jednání s těmito klíčovými zaměstnanci připustil i on.

Podle informací Lidovek.cz můžou všichni zaměstnanci dosáhnout na výkonnové odměny ve výši čtyř procent měsíčního platu. Ty se jim vyměřují každého čtvrt roku. Základní plat vzrostl lidem z ČD více než loni, kdy dostali přidáno o 1,4 procenta.

Rozsah benefitů zůstal zachovaný. Zaměstnanci Českých drah – kterých je nyní 15 226 - tedy nepřišli o příspěvky na stravování či údržbu stejnokrojů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.