Lidovky.cz

Šéf Leo Express: Máme jiné cestující. Pěkně se oblékají a neřeší jen cenu

Ekonomika

  6:30
PRAHA - Málokdo dokáže svůj byznys obhajovat tak zapáleně jako Leoš Novotný. Železniční dopravce Leo Express sice loni prodělal 120 milionů, ale jeho šéf věří, že je jen otázkou času, kdy se jeho podnikání zlomí do pozitivních čísel. A budoucnost vidí v propojení vlaků a autobusů.

Leoš Novotný, majitel Leo Expressu. foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Na frekventované trati mezi Prahou a Ostravou svezl o 90 tisíc více lidí než v předešlém roce, díky čemuž snížil snížil svou ztrátu o čtvrtinu. Leoš Novotný věří, že k tomu pomohl i styl jeho vlaků a firmy jako takové.

„Rok 2014 pro nás byl pro nás zlomový v tom, že jsem našli cestu jak vystoupat snižováním ztrát k pozitivním hospodářským výsledkům. Přes nelegální cenou politiku Českých drah, kterou žalujeme,“ říká Novotný v rozhovoru pro Lidovky.cz.

Lidovky.cz: Co je v tomto sporu o údajně podnákladové ceny nového?

Všichni - včetně našich právníků - věříme, že zvítězíme. Čekáme na nařízení jednání, teď jsme platili soudní poplatek. Trh má být, volný, a není. České dráhy si ho neumí ubránit ničím jiným než nelegálním chováním. Na trati šly s cenou o 60 procent níže s cílem nás vytlačit z trhu a nastolit znovu monopol a opět zvýšit cenu. Vím, že to říkáme pořád dokola a už je to trochu nudné – že z toho trhu nezmizíme. Nás nezničí. V tuto chvíli je to vyloučeno.K tomu se snažíme zlepšovat náš produkt, což nám přineslo snížení ztrát o čtvrtinu ve srovnání s rokem 2013. Loni nám také přibylo 90 tisíc cestujících.

Lidovky.cz: Co vám pomohlo?

Nechci se navážet do konkurence, ale víme, že jsme efektivnější, zapálenější a u zákazníků populárnější než státní dráhy. To je základní kámen, na kterém stavíme náš byznys. Dělat ho lépe než státní dráhy a za méně peněz - máme výrazně nižší náklady. K tomu jsme přidali náš produkt a design.

Lidovky.cz: Jak se ale vymezíte proti dalšímu konkurentovi, RegioJetu Radima Jančury?

To, co jsem řekl, platí i pro RegioJet. Nás neurčuje konkurence. Jsme firma, která poskytuje služby lidem, kterým záleží na tom, co si oblékají, jestli chodí od bláta nebo ne, jestli jí zdravě nebo ne. Řeší to, v jakém prostředí tráví svůj čas, ať už jde o volno nebo práci. Jestli je to v pěkném designu, materiálech a barvách, s pěknými holkami jako stevardkami nebo mužnými stevardy. Jestli ho tráví v prostředí, kde se jim dobře pracuje. To chceme být my. Ne dopravce pro lidi, kteří v obchodě shání jen to nejlevnější. Jsme pro ty, kteří mají nějaký rozpočet, třeba i velmi nízký, a přemýšlí o tom, jaký produkt si vyberou.

Černo-zlatá souprava nového železničního dopravce Leo Express

Lidovky.cz: Ale i České dráhy nabízejí hezké Pendolino, příjemné prostředí je i ve vlacích RegioJetu.

Jsem přesvědčený, že tyto firmy takto nepřemýšlejí. Koupí vlak a často to tím také skončí. České dráhy věří tomu, že když si koupí Railjet, tak je vyřešeno. Ale to je jen padesát procent úspěchu.

Lidovky.cz: Vycházíte z nějakého průzkumu mezi cestujícími?

Vozíme tisíce lidí denně, o kterých víme, že by s konkurencí nejeli, ať je to ta nebo ta. Stačí mi vidět krásné trendy v obsazenosti a popularitě značky. Jediný problém, který pořád máme, je to, že České dráhy místo toho, aby zlepšovaly služby, tak hrajou tím nejprimitivnějším způsobem, tedy cenou. My všichni to zaplatíme.

LEO V ČÍSLECH:

Předběžné výsledky 2014

  • Celkový hospodářský výsledek -120 milionů Kč (2013 -160 milionů)
  • Tržby 165 milionů Kč (2013 158 milionů)
  • EBITDBA 2014 13,3 milionu Kč (2013 -15,6 milionů)

Lidovky.cz: Radim Jančura nedávno prohlásil, že i kdyby na trase Praha – Ostrava nesmírně krvácel, tak si může dovolit tam prodělávat. Má před sebou šťít výdělečné Student Agency. Co máte vy?

Obecně naši kapitálovou strukturu, investory a banky. Jsme start-up. Ten je o tom, že máte nějakou technologii, produkt, myšlenku nebo službu. Na začátku přitom nemáte trh, nemáte ani jednoho zákazníka. Máte přitom velké náklady. A postupně dorůstáte až do bodu, kdy se to zvrátí. Ta doba je přitom ztrátová. Takhle to funguje. Když investujete do start-upu a dobýváte trh, kupujete si budoucnost. Kupujete si to, že my jednou budeme diktovat tempo toho, jak má vypadat doprava. My jsme ti inovátoři, kteří vymýšlí, jak spojit autobusy s vlaky, vlaky s taxíky a tak dál.

Lidovky.cz: K vaší ceně na ostravské trati: jak byste ji upravili, pokud by soud či antimonopolní úřad svým verdiktem rozhodly, že cenová politika drah byla nezákonná a státní dopravce by musel zvýšit jízdné?

Zhruba na korunu za kilometr na jednoho cestujícího (trasa Praha – Ostrava je dlouhá 356 kilometrů – poz. red.). Tato průměrná cena by pro nás znamenala krásný zisk a vydělali bychom si na další trasy. Pokud bychom jezdili za tuto cenu, byli bychom schopni dynamicky růst do dalších měst - Českých Budějovic, Brna nebo Ústí nad Labem. Když si vydělíte náklady Českých drah počtem ujetých kilometrů, vyjde vám, že mají několikanásobně vyšší náklady my.

Lidovky.cz: Zdražili byste?

Naše algoritmy přepočítávají každý spoj z pohledu obsazenosti a konkurence. Budeme mít širší rozptyl ve směru nahoru a dostaneme se byznysově na průměrnou cenu, kterou potřebujeme. V současné době k ní směřujeme. Státní dráhy nám působí škodu zhruba milion euro měsíčně a nechápu, kam to chtějí dohnat. Čekáním na rozhodnutí soudu si jen prodražují sankci, kterou nám budou muset zaplatit. Nedávná finanční stabilizace naší společnosti nám dává klid s úsměvem na rtech počkat rok, dva nebo pět na to, až nám dráhy za každý měsíc zaplatí milion eur. Pro všechny by ale bylo nejlepší smírné řešení, které ušetří státnímu rozpočtu spoustu peněz.

ČTĚTE TAKÉ:

Lidovky.cz: Mluvil jste o tom s novým ministrem dopravy Danem Ťokem?

Máme se nyní sejít. Seděl jsem už na ministerstvu dopravy s náměstkem, který má tuto oblast na starost. Je to ale takové pořád o ničem, nikdo tu není státník. Politici ví, že tam jsou na rok na dva, projekty honí pro kamarády nebo pro sebe sama. Proč by si přidávali práci? Vyřešení této situace by přitom mohlo být vnímáno jako politický úspěch.

Lidovky.cz: Bývalý ministr Antonín Prachař řekl, že řešení vašho problému musí počkat, než se převedou nádraží z majetku Českých drah na Správu železniční a dopravní cesty.

Říkal různé věci. Vždycky si politici můžou najít důvod, proč řešení odložit. Je to záminka, převod nádraží je kapitola sama o sobě. Je to logický krok, jsme ochotní v budoucnu za jejich použití platit. SŽDC by ale měla za nádraží zaplatit tržní cenu. Podle mých výpočtů jde o pár set milionů, ne zhruba pět miliard, o nichž se mluví. Pocházím z investičního bankovnictví a vím, jak se oceňují společnosti. Jimi vypočítaná částka je hodnota cihel. Zeptejte se, jaký mají nádraží výnos.

Lidovky.cz: Zmínil jste, že je Leo Express stabilizovaný. Co to přesně znamená?

Firma je z stabilizovaná z pohledu dlouhodobého financování. To, že jsme v provozním zisku a umíme z něj platit úroky a nějaké části splátek, je v prostředí, v jakém podnikáme, úspěch. Přesvědčili jsme naše banky o tom, že je i v jejich zájmu, aby nám prodloužily splatnost úvěrů. To se podařilo, ale cesta k tomu byla velmi trnitá. Nejprve pro ně bylo těžké toto chápat a pak se dohodnout se svými managementy. Nyní jsme díky tomu nastavení na dlouhodobý růst, už teď máme nové linky do Polska, na Slovensko a jižní Moravu.

Lidovky.cz: Zmiňujete Slovensko a novou linku do Košic spuštěnou loni v prosinci...

Už jste s ní jeli?

Lidovky.cz: Zatím ještě ne.

Leo Express noviny

Ale to je náš cíl. Spojit zase bratry, Slováky s Čechy. Nevíme ještě, kolik tam máme cestujících, kteří by za normálních okolností vlakem vůbec nejeli, ale první nám čísla vycházela výborně. Máme spoj, který jezdí částečně přes noc, většina vlaků je obsazených. Správně, jako by pinzetou jsme tam vytáhli ten nejžhavější trh, což potvrzují i čísla. Lidé jezdí z východu Slovesnka do Prahy přes noc autobusy. Nabídli jsme jim obdobné ceny s mnohem větším pohodlím.

Lidovky.cz: Máte spočítáno, při jaké obsazenosti bude spoj ziskový?

Jistě, to máme na všech spojích, někde jsme to i zveřejňovali. O Slovensko každopádně nemám strach. To bude trasa, kde budeme OK.

Lidovky.cz: Jak se vám daří v Polsku? Do Krakova jezdí vaše kombinovaná linka, která spojuje vlak s autobusem.

Není to pro nás tak materiálně zásadní jako ostatní trasy. Jde o malý díl všech objemů. Pro lepší představu: do Krakova jsme po spuštění v listopadu přepravili 700 cestujících a v prosinci o něco málo více. Už za prvních deset dní v lednu jsme ale udělali stejně velké číslo jako za celý prosinec. Zkrátka tam rosteme o desítky procent, což je velmi dynamický vývoj. Další autobusové linky tak pro nás budou téma. Dává smysl napojovat autobusy na vlaky.

Lidovky.cz: A co Polsko jako takové? Před dvěma lety jste říkal, že se na tamních kolejích objevíte letos na jaře.

Po jistých zkušenostech jsme změnili strategii. Už o tom nemluvíme, protože nám to proti polské státní konkurenci nepomáhalo. Oni teď neví, co děláme. My máme ale docela jasno, máme jasné termíny, ale nechceme je dráždit. Velmi důkladně totiž sledují český tisk.

LEO EXPRESS

  • Firma působí na šeské železnici od podzimu 2012, kdy poprvé vyjely její vlaky Stadler Flirt.
  • Předseda představenstva a hlavní akcionář je Leoš Novotný.
  • Firma jezdí na trase mezi prahou a Ostravou, zajíždí do Starého Města, od prosince i do Košic.

Lidovky.cz: Takže nám nemůžete říct vůbec nic? Kdy vás můžeme v Polsku čekat?

Dřív než čekáte. A určitě dřív, než to čekají polské státní dráhy. Už si myslí, že nad námi zvítěziliy ale ať si to myslí.

Lidovky.cz: O propojení vlaků s autobusy jste hovořil v létě s tím, že jednáte s několika českými dopravci. Konkrétně jste jmenoval ČSAD Invest. Jak je tenhle projekt daleko?

Určitě vám něco říká internetový portál Bileto. Tam už dnes můžete koupit lístky na autobusy, které navazují na naše vlaky. Ještě pořád řešíme jízdní řády. Každá linka je pod jiným koordinátorem. Pokaždé se musíme s nějakým dopravcem domluvit, že je pro ně výhodné napojit na naši zastávku odjezd autobusu. Není to úplně jednoduché. Doprava jako byznys je neskutečně zkostnatělá. Není tam žádný vítr normálního byznysového uvažování. Vždycky nám řeknou: no tak to uděláme za rok. Změníme řád. Oni berou na své linky dotace, takže jsou pod tlakemm kraje, který zase nechce, aby mu přidělávali práci. My bychom přitom chtěli, aby jen uhli z trasy, což skoro neovlivní jízdní řád a zvýší to obslužnost linky. Argumentujete racionálně, ale není vám to skoro nic platné.

Lidovky.cz: Takže zatím jen prodáváte lístky? Nebo spoje navazují tak, jak jste plánovali?

Zatím systém nefunguje, jak by měl. Máme asi pět dopravců, jednání se ale pořád vedou. A trvá, než prozřou, že pro ně vlak není nepřítel. My jim přivezeme na zastávku lidi, které mohou odvézt, a zároveň pro ně můžeme být destinací. Někdy se ale ptají, proč by to vůbec měli dělat. Management je často líný. Když se ale sejdu s majitelem, ten to vždycky pochopí.

Lidovky.cz: Jaký podíl by spolupráce s autobusy mohla mít na vašich tržbách?

Těžko říct. Řekněme, že v budoucnu by to mohlo být deset procent. Tedy dost na to, abychom se tomu věnovali.

Lidovky.cz: A co slibovaný standard Leo Expressu? Jak ho budete udržovat na autobusových linkách jiných dopravců?

Jediný viditelný příklad je zatím v Polsku. U autobusů, jako jsou ty od ČSAD Invest, které se napojují na náš jízdní řád, není brand Leo Expressu. Jejich autobusy nevyhovují naším standardům.

Lidovky.cz: Mluvil jste také o shánění partnerů. Za prvé šlo o firmy v zahraničí, které by mohly provozovat vlaky pod vaší franšízou, a partnery pro kapitálový vstup do vaší společnosti. Jak se to daří?

Neřekl bych, že jsme ho hledali, řekl bych, že jsme se našli. Máme finanční investory a nepotřebujeme další. Potřebujeme teď růst na trhu v Evropě nebo v našem regionu. Kdokoliv přijde a přidá hodnotu do sítě, nás zajímá. Ať už jde třeba o síť hotelů, kde mohou naši cestující přespat.

Lidovky.cz: Dobře, ale hledali jste partnera v zahraničí, který by provozoval značku Leo Express. Máte někoho takového?

Bavíme se v různých zemích a nikde to nevypadá tak, abych vám chtěl prozradit termín spuštění. Nic se na tom nemění, ale víc k tomu nemůžu říct. Těším se na to, až se to změní.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.