Lidovky.cz

Ťoka rozčílil exšéf drah Kurucz. Ministerstvo dopravy bojuje o klíčovou firmu s O2

Ekonomika

  6:30
Ministr dopravy se ostře postavil proti snaze vlámat se do klíčové dceřiné společnosti Českých drah. Dana Ťoka (za ANO) znepokojilo, že cestu do firmy ČD –Telematika má operátorovi, vlastněnému skupinou PPF miliardáře Petra Kellnera, otevřít bývalý šéf drah Daniel Kurucz.

Ministr dopravy Dan Ťok foto: MAFRA - František Vlček

„Ještě ve funkci měl za úkol koupit stoprocentní podíl v Telematice pro stát. Poté co odejde, se ale snaží firmu státu v podstatě ukrást. Od manažera, který tam seděl, je to naprosto odporný krok a přijde mi to zcela neuvěřitelné,“ říká Ťok.

Ministerstvo a České dráhy proto přešly do protiútoku a pokusí se samy vykoupit menšinové akcionáře Telematiky. Právě jejich podíl má Kurucz pro O2 získat jako první krok ve snaze dostat se i ke státní majoritě.

Sám Kurucz nařčení ze střetu zájmů odmítá. „Moje spolupráce s O2 je na bázi zprostředkování výkupu podílů“ tvrdí Kurucz. Kellnerův operátor podle něj může například důležité podrobné informace o hospodaření Telematiky získat z veřejných zdrojů.

Současný ředitel Českých drah Pavel Krtek se již dříve odmítl jakkoliv vzdát vlivu ve firmě, která vlastní 3500 kilometrů optických sítí. Na nich je závislé připojení k ­internetu řady státních institucí, podniků i domácností a je v ­takzvaných páteřních sítích hlavním konkurentem právě O2.

Ministerstvo dopravy dráhy zcela podporuje. „Je to strategická společnost a rozhodně nehodláme prodat ani část našeho většinového podílu. Naopak chceme nyní opravdu získat sto procent,“ uvádí Ťok s tím, že jeho plán už projednala a vzala na vědomí vláda.

Exšéf Českých drah Daniel Kurucz.

Zájem operátora O2 o ovládnutí klíčového konkurenta vzrostl poté, co v Telematice loni před Vánocemi získal 30procentní podíl menší hráč Dial Telecom. Většinových téměř 60 procent akcií vlastní České dráhy. Firmy AŽD Praha, OHL ŽS a železničářské odbory pak mají dohromady zbývajících přibližně 11 procent, o ­které se nyní strhl hlavní boj O2 a státu.

Podle šéfa Dial Telecomu Aleše Zemana se chce firma se státem dohodnout na spolupráci, aby mohla konkurovat právě O2.

„Jsme zcela otevření všem návrhům,“ říká Zeman. Nevylučuje přitom ani možnost odprodeje svého podílu, například výměnou za strategické partnerství s Telematikou.

Takovou variantu naznačuje i ­ministr dopravy Dan Ťok. Podle svých slov chce rozhodně podporovat konkurenci na telekomunikačním trhu. Jednání s Dial Telecomem ale nechce komentovat z ­obchodních důvodů.

Snaha o sto procent

„Stát má klenot s optickými vlákny, který se jmenuje ČD – Telematika, a dlouhodobě existuje projekt získat jej celý,“ nechal se slyšet ministr Ťok.

ČD – Telematika byla původně založena v roce 1994 jako soukromá investiční společnost, která měla vybudovat právě telekomunikační sítě podél železničních tahů. Většinový podíl České dráhy získaly po několika změnách vlastníků v roce 2005.

Stát se pak snažil ovládat Telematiku delší dobu. Daniel Kurucz tehdy ještě jako generální ředitel ČD měl pro dráhy získat podíl, který loni koupil Dial Telecom od fondů Nyland a Titulus, za částku přibližně 200 milionů korun.

„Dřív, než mělo k odkupu dojít, jsem byl odvolán. Měl jsem v ­plánu jít s návrhem 20. listopadu na dozorčí radu, deset dnů předtím mě ale odvolali,“ tvrdí dnes Kurucz.

Dokument, který byl předložen vládě a který mají LN k dispozici, podrobně popisuje průběh jednání. Dozorčí rada podle něj po Kuruczově odvolání skutečně s nákupem podílu souhlasila a další jednání vedl první náměstek ministra dopravy a předseda dozorčí rady drah Milan Feranec. Proč ale nakonec k transakci nedošlo a akcie získala soukromá firma, už podklady pro ministry neuvádějí.

Zisková část drah

Telematika by dle údajů, které dostal Sobotkův kabinet, měla za loňský rok tržby přesahující 1,5­miliardy korun. O rok dříve vykázala 1,25 miliardy a zisk EBITDA bezmála 160 milionů korun.

Největšími zákazníky Telematiky jsou podniky ve státním vlastnictví, jako jsou právě­mateřské České dráhy, Správa železniční a ­dopravní cesty, Česká pošta nebo polostátní energetický gigant ČEZ. Dohromady představují dvě třetiny příjmů firmy v hodnotě přes miliardu korun.

Více než 400 milionů korun pak pochází z komerčního sektoru, především od koncových poskytovatelů internetu do firem a ­domácností.

Zatímco služby pro soukromé firmy meziročně klesly, podíl státu a jeho podniků naopak vzrostl. Dalšími, ale řádově méně významnými klienty jsou univerzity a místní a krajské samosprávy.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.