Lidovky.cz

Auta bez řidiče? O prvenství se předhání Google s Mercedesem

Ekonomika

  7:00
LAS VEGAS - Ještě nedávno se o autech bez řidiče hovořilo jako o utopii, nesplnitelném snu. Dnes už se ale vede zcela jiná debata – o tom, kdy už budou uvedena do provozu. Podle šéfa Fordu Marka Fieldse se tak stane do pěti let. Optimisté hovoří dokonce o dvou.

Auto má sice pořád volant, místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, se ale může otáčet a cestující ve dvou ze čtyř otočných sedadel mohou v prostorné kabině připomínající obývací pokoj sedět zády ke směru jízdy. foto: Daimler

Pokud by se prognóza, kterou pronesl na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas (a později na autosalonu v Detroitu), naplnila, tak již v roce 2019 by si první motoristé mohli koupit vůz s autopilotem.

Ještě odvážnější byli experti z Boston Consulting. Ti předpověděli, že první robotická auta se v provozu objeví již za dva roky.

Nejdále jsou v současnosti ve vývoji těchto vozů Google a Mercedes Benz. Bylo to patrné nejen v Las Vegas, ale i na autosalonu v Detroitu, kde obě firmy byly velmi aktivní. Cítí velkou příležitost.

ČTĚTE TAKÉ:

Čí model ale vyhraje? Výtvor inovativní technologické společnosti ze Silicon Valley, či výrobek německé prémiové automobilky? Nebo se oba vizionáři načas spojí?

Internetový gigant Google začal s auty na zelené louce a jeho vozítko stále připomíná spíše dětskou hračku než vůz budoucnosti. Je to taková přerostlá počítačová myš na kolečkách, která má na střeše LIDAR (laserový radar).

Ale je to hodně drahá hračka. Jen cena radaru u prototypu stála zprvu 75 tisíc dolarů, v přepočtu 1,8 milionu korun. Dnes už ale testují menší a levnější LIDAR. Dosud robotická auta Google najela přes 1,1 milionu kilometrů, aniž by sama způsobila nehodu.

Auto má sice pořád volant, místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, se ale...
Auto má sice pořád volant, místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, se ale...

Google přiznal, že se nebrání spolupráci s dalšími firmami, právě naopak. „Už dnes kooperujeme s výrobcem baterií LG Chem, radar je od Bosche, řízení od ZF Lenksysteme,“ řekl Chris Urmson, vedoucí vývoje robotických aut Google, na konferenci Automotive News v Detroitu.

A dodal, že Google už jednal o součinnosti při vývoji revolučních vozů i s některými velkými výrobci automobilů, například s GM, Fordem, Toyotou, Daimlerem, Volkswagenem a dalšími.

To Mercedes-Benz vsadil na tradiční cestu, na vylepšení konvečních vozů. Koncept MercedesBenz F015, který představil v Las Vegas, měl čtyři otočná sedadla. Cestující tak mohou být za jízdy natočení k sobě, na šesti obrazovkách si mohou přečíst informace o vozidle, okolním provozu.

Sebevědomí i zdrženlivost

„Víme, jak uspět,“ pronesl sebevědomě šéf Daimleru Dieter Zetsche, když extravagantně vyhlížející vůz představoval. A připomněl vlajkový sedan třídy S, který nabízí technologii umožňující převzít řízení vozu během dopravní zácpy.

Podle Zetsche jejich robotické vozy budou nejprve vybaveny dvěma asistenčními programy. Jeden bude schopný převzít řízení na dálnici, zprvu bez možnosti předjíždění, druhý dokáže sám automobil zaparkovat na zvolené místo.

Google představil plně automatizované automobily

Další výrobci jsou zatím ohledně robotických aut zdrženlivější. A to i přesto, že experti z Boston Consulting odhadují, že v roce 2025 bude mít trh s těmito vozy hodnotu 42 miliardy dolarů.

Například americký Ford přiznal, že se zatím jejich vývoji vůbec nevěnuje. Jde jinou cestou, cestou „demokratizace“ vyspělé technologie. Tu zamýšlí zlevnit a dostat i do těch nejlevnějších modelů. Mark Fields v Detroitu zmínil nový parkovací asistent, systém sledování jízdního pruhu a brzdový asistent umožňující vyhnout se hrozící kolizi.

Šéfka General Motors Mary Barraová řekla, že letos v září chce koncern představit jeden model Cadillaku, který bude upravený jako robotické auto.

Zapojí se i Tesla

Elon Musk, majitel výrobce elektromobilů Tesla, přiznal, že zatím se vývoji auta bez řidiče nevěnovali, ale v budoucnu se to jistě změní.

Miliardář Musk ve svém vystoupení na autosalonu v Detroitu pak zauvažoval nad tím, že lidé dnes mají dobrý důvod pozorně sledovat vše, co se kolem robotických aut děje. Je si jistý, že vlády jednotlivých zemí nedají souhlas k jejich provozu na veřejných komunikacích, dokud neprokážou, že jsou „desetkrát bezpečnější než auta s řidičem“.

Podle něho bude trvat pět let, možná i méně, než technologie pokročí natolik, aby se vozy mohly začít vyrábět. Jenže pak to zabere ještě další dva tři roky, než budou schválena pravidla jejich provozu na veřejných komunikacích.

Bude se muset vyřešit mnoho problémů, třeba ten, jak spolu budou tato auta komunikovat. „Takže to dohromady zabere ještě sedm až osm let,“ řekl Musk na tiskové konferenci.

Také podle Boston Consulting stvoření nové legislativy zabere roky. „Legislativci musí přijít na to, jak tento rozvíjející se segment regulovat.“ Jiné pohledy Je zcela jisté, že tato „autonomní“ auta změní charakter dopravy. Nejdříve se zcela jistě objeví v nejhustěji zalidněných oblastech. Ty byly totiž digitálně zmapovány nejpodrobněji. Senzory aut tak budou moci snadno rozpoznat ulice a okolní prostředí.

S tím, jak se stále více lidí stěhuje do měst, se vyskytují stále častěji dopravní zácpy, prodlužuje se doba jejich trvání. Robotická auta ale budou schopna udržovat optimální rychlost, budou proplouvat ulicemi jako hejna ryb oceány, budou lepší než auta s řidičem. Dopravní zácpy se tak výrazně zredukují, provoz bude plynulejší.

Určitě se také změní pohled na vlastnictví automobilů. Robotická auta totiž bude zcela jistě sdílet více lidí.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.