Během letošního roku mají být zahájeny stavby na 126 kilometrech silnic, rychlostních silnic a dálnic, včetně zhruba 15 kilometrů opravovaných úseků dálnice D1.
„Budeme dělat některé kroky paralelně, nebo dopředu. Nebudeme čekat, až se dokončí dokumentace, ale budeme dělat smlouvy o smlouvě budoucí, nebo budeme zpracovávat projektovou dokumentaci dříve,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok. Část materiálů se sice udělá zbytečně, protože se následně bude muset předělávat. I tak ale má tato změna pro urychlení výstavby smysl, dodal.
Pomalé české úřady
I druhý most na D1 v Ostravě je v havarijním stavu, přiznali silničáři |
Změna zákona je podle Ťoka zdlouhavá. Uvažované integrované povolovací řízení, kdy by se územní, stavební řízení a proces EIA sloučily do jednoho řízení, může začít platit nejdříve za rok a půl, spíše ale až za dva roky.
To, že v Česku příprava stavby trvá více než deset let, je podle ministra z velké části zaviněno pomalým fungováním úřadů. Většinu času se při přípravě promrhá čekáním na dodání materiálů, které měl už dávno jeden úřad druhému zaslat, řekl Ťok. Právě to by chtěl ministr změnit, o čemž chce na jednom z příštích zasedání informovat kabinet.
Mezi nejvýznamnějšími stavbami, které plánuje ministerstvo letos začít stavět, je úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem a také čtyři úseky dálnice D3 mezi Veselým nad Lužnicí a Úsilným. Právě tyto úseky jsou důkazem toho, že ne všechny plány se ve výstavbě silnic daří plnit. Přerov - Lipník a úseky jihočeské D3 Ředitelství silnic a dálnic předloni uvádělo jako priority pro rok 2014.