Lidovky.cz

Děti, zvládne máma řídit autobus? Firmě chybí řidiči, za volant láká ženy

Ekonomika

  9:29
TEPLICE - Garáže teplických autobusů a trolejbusů ovládnou 25. dubna maminky. Provozovatel MHD v lázeňském městě se rozhodl oslovit kampaní potenciální řidičky, a proto je cvičně posadí za volant. Řidiči autobusů jsou totiž v Česku zoufale nedostatkovým zbožím.

Trolejbus v Teplicích. foto: Karel Pešek, MAFRA

„Holky, kluci, že by vaše mamka zvádla řídit tento trolebus nebo autobus?“ stojí na letáku, který se brzy začne šířit severočeskými Teplicemi. Od soboty za týden si budou moci ženy za dohledu instruktorů vyzkoušet život, který ve filmu Dáma na kolejích žila Jiřina Bohdalová.

Firma Arriva, která je pod kampaní podepsaná, otevřeně přiznává, že má s nedostatkem řidičů problém. Ostatně chybějící šoféři trápí i další dopravce po celém Česku. Podle nejčerstvější zprávy úřadů práce jsou řidiči autobusů a kamionů nejžádanější profesí na trhu.

Dopravci se shodují na tom, že klíčovým problémem je zrušení vojenské služby a tím pádem i možnosti odvedenců pořídit si zadarmo řidičák na nákladní auto, který si záklaďáci mohli v civilu rozšířit i na autobus. Navíc pořídit si dnes k řidičáku profesní průkaz na autobus vyjde na několik desítek tisíc korun.

Kampaň firmy Arriva pro teplickou MHD.

„Ještě před pár desítkami let tu bylo velké množství řidiček trolejbusů, skoro s každým třetím jezdila žena. Souviselo to tehdy s rušením průvodčích, které prodávaly jízdenky. Dámy si tehdy udělaly dnes bychom řekli rekvalifikaci a naučily se jezdit s trolejbusem,“ připomíná tradice žen za volantem v lázeňském městě šéf teplické Arrivy Petr Havlík.

Začátkem devadesátých let ale řidičky začaly odcházet do důchodu a nové nepřicházely. Dnes jezdí v Teplicích deset řidiček a čtyři se připravují v kurzu. V celé Arrivě je zastoupení žen-řidičen úplně minimální: jedno až dvě procenta.

„Máme s ženami velmi dobré zkušenosti, jsou pečlivé a opatrné. Jsme připraveni maminkám nabídnout i poloviční úvazky – jedna by jezdila ráno, druhá odpoledne a další týden by se prohodily. Řídit dnes autobus už není taková dřina jako dřív. S posilovači řízení a moderní technikou to není nic fyzicky náročného,“ dodává Havlík.

Hledá se inteligentní a schopný řidič

Průměrné platy profesionálních řidičů autobusů se v Česku pohybují nad dvaceti tisíci korunami hrubého. „Není těžké sehnat řidiče, ale těžké je sehnat kvalitního inteligentního řidiče se schopností komunikace se zákazníkem a částečnou technickou znalostí svěřeného autobusu. Pod označením profesionální řidič se skrývá obrovská rozdílnost mezi jednotlivými lidmi,“ podotýká Petr Kučera, dispečer dopravní společnosti Martin Uher.

ČTĚTE TAKÉ:

Pracovních míst v kabině autobusu je na trhu práce opravdu hodně. Potvrzuje to i další z velkých dopravců, Student Agency Radima Jančury. Firma každý měsíc obsazuje desítky míst pro české i mezinárodní linky.

„Navzdory tomu, že o řidiče je na pracovním trhu boj, nadále držíme vysoké požadavky na naše zaměstnance - nepřijímáme mladé řidiče bez dostatečné praxe nebo řidiče kamionů, kteří s autobusovou dopravou nemají žádnou zkušenost,“ popisuje personální ředitelka Student Agency Renáta Sklenářová.

Jediný z oslovených dopravců, který si nedostatek řidičů, na trhu práce příliš nepřipouští, je pražský dopravní podnik. V současnosti počet zájemců o tyto pozice údajně výrazně převyšuje poptávku. Loni se podle interních dat firmy chtělo stát řidičem autobusu v Praze několik set uchazečů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.