Lidovky.cz

Parkovací zóny v Praze ovládne Eltodo. První přijdou na řadu Dejvice a Újezd

Ekonomika

  7:14
PRAHA - Praha si vybrala firmu, která se v příštích pěti letech bude starat o zóny placeného stání. Soutěž vyhrála společnost Eltodo, která za automaty a pětiletý servis žádala necelých 488 milionů korun. Zakázka otevře cestu k rozšíření parkovacích zón v auty přeplněné metropoli.

Parkovací zóna na pražských Vinohradech. foto:  Michal Šula, MAFRA

Vítěz tendru Eltodo nabídl nejnižší cenu. Jde o skupinu, jejíž dceřinná společnost Eltodo Citelum v Praze dlouhá léta zajišťuje veřejné a slavnostní osvětlení.

Firma bude mít na starosti rychlé zavedení parkovacích zón v částech metropole, kde zatím mohli řidiči zastavovat téměř libovolně – prvořadě v Dejvicích a na Újezdě. Nyní musí Eltodo ještě počkat, než Praha vyřídí stížnost jednoho z neúspěšných účastníků tendru.

Praha tají posudek k Blance. Není tam nic, co ohrožuje životy, tvrdí

Pokud jeho stížnost nedoputuje až k antimonopolnímu úřadu - což může situaci zkomplikovat - podepíše Eltodo v dohledné době pětiletou smlouvu s Technickou správou komunikací (TSK), která v hlavním městě dohlíží na chod a správu cest. 

Parkovací zóny už nyní fungují v Praze 1, 2, 7 a částečně také v třetí městské části. Dlouhodobě je žádají i další radnice.

„Nejde jen o parkovací automaty, ale o komplexní dodávku služeb, která začíná projekčními pracemi a končí provozním zabezpečením zón placeného stání po dobu pěti let,“ uvádí mluvčí TSK Barbora Lišková.

PARKOVACÍ SOUTĚŽ

  • Hodnotící komise doporučila zadavateli (TSK) jako nejvýhodnější nabídku společnosti Eltodo.
  • Ta byla zároveň i nejlevnější (487 871 217 korun bez DPH).
  • Dále se tendru účastnily společnosti Vinci Park a.s. (534 milionů), EEI (599 milionů), BAK + ISP (630 milionů) a CPG (653 milionů). 
  • Jeden z uchazečů, jehož nabídka z formálních důvodů neprošla posouzením, podal námitku zadavateli soutěže. Ten ji nyní řeší.

Tato městská společnost zároveň vybírá dodavatele informačního systému, který bude mozkem nového systému placeného parkování v Praze.

Po podpisu smlouvy poběží vítězi soutěže lhůta 90 dnů na spuštění testovacího provozu v okolí Újezdu v Praze 5 a v ulicích poblíž Vítězného náměstí v Praze 6. „Cílem je otestovat nové technologie na menším vzorku před ostrým nasazením,“ vysvětluje mluvčí TSK Lišková.

Místním obyvatelům – zejména ve starších čtvrtích, kde je parkovacích možností málo - často zabírají místa přespolní. A naopak: ve čtvrtích, kde mají obyvatelé už nyní místa vyhrazená zónou, nesmí návštěvníci leckde zaparkovat ani na nákup, byť je u chodníků volno. Hrozí jim odtažení.

Nový systém má být pružnější a má umožnit aspoň dočasné parkování všem. Původní návrhy počítaly s modrou, fialovou a oranžovou zónou, v nichž bude platit různá míra toho, na jak dlouho v nich bude možné auto zanechat. Ve finále bude záležet na městských částech, jak jim bude nastavení zón vyhovovat. Systém tedy bude možné dále modelovat podle místních podmínek.

Parkovací zóna na pražských Vinohradech.

120 dnů od podpisu smlouvy pak musí nový správce parkovacích zón zavést projekt v dalších částech Prahy. Předpokládaný rozsah první etapy zahrnuje Prahu 3, 4, 5, 6, 8 a 9.

V městských částech, kde už parkovací zóny fungují, musí Praha počkat na konec kontraktu s původními dodavateli, kteří se starali o automaty a parkovací zóny. To se stane v letech 2017 a 2018. Praha 1, 2, 7 a větší část „trojky“ se následně zapojí do velkého městského systému.

Jednat se starosty a dalšími zástupci radnic bude v nejbližší době i náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Nové metro má další problém. Sídliště plná aut i zacpanou silnici

„Otevřeme diskusi s městskými částmi. Přece jen se u některých z nich razantně změnilo politické vedení a mohly přehodnotit své názory na parkovací zóny,“ podotýká Dolínek a poukazuje na konkrétní bolavá místa městských částí.

„Praha 4 má například problém s parkováním u Vltavy, protože tramvaj číslo 17 už je jako metro, s intervaly pět minut. Kdo tam nasedne na tramvaj, je za chvíli v centru. Praha 6 má zase eminentní zájem o zavedení parkovacích zón v lokalitách, které jsou v okolí stanic metra,“ dodává náměstek primátorky.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.