Lidovky.cz

Prahu láká dražší varianta. Metro D bude bez řidiče a se stěnou proti sebevrahům

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Vedení Prahy v čele s Adrianou Krnáčovou (za ANO) se chystá podpořit dražší variantu výstavby nového metra D. Padesátimiliardový projekt se tak podle dokumentu, který má server Lidovky.cz, prodraží o 1,7 miliardy. Za to Praha dostane mimo jiné metro bez řidičů a zábrany proti sebevrahům.

Stanice metra D v Krči. foto: METROPROJEKT Praha a.s.

Pražští radní dostanou zřejmě už v úterý k hlasování materiál, který oficiálně změní strategii budování nové trasy metra. V tuto chvíli totiž platí, že se linka D – plánovaná z Náměstí Míru do stanice Depo Písnice – bude stavět pro stávající vlaky podzemní dráhy, které obsluhují řidiči.

Plán metra D. Tmavě modrá barva značí první plánovaný úsek mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice. Světle modrá barva ukazuje druhou fázi stavby z Pankráce na Náměstí Míru.

Manažeři z pražského dopravního podniku ale vždy spíše tíhli k variantě nákupu nových vagonů řízených automatem. Toto řešení také upřednostňuje pražská vláda Adriany Krnáčové (za ANO), takzvané lehké metro plánuje začít stavět za tři roky. První vlaky mají vyjet v roce 2023.

Podle informací serveru Lidovky.cz radní „přehlasují“ vůli bývalé rady Tomáše Hudečka (dříve TOP 09, dnes Nezávislí), která v prosinci 2012 schválila lacinější variantu a de facto zavrhla automatické řízení. Podle ní by byla dlouho odkládaná trasa D postavená na stejném principu jako stávající linky. Tedy se současným typem souprav a strojvůdci.

Metropole zlevnila tramvajenky o tisícovku. Přijde až o 400 milionů

To se ale podle všeho opět změní. Dopravní podnik a firma Metroprojekt, která se na přípravách trasy podílí, budou pracovat s variantou automatického systému. Zanesou jej do dokumentace ke stavebnímu povolení a studie proveditelnosti. Bez ní se neobejde žádost o evropskou dotaci.

Plán bude zároveň počítat s tím, že v nových stanicích vyrostou ochranné stěny, které oddělí nástupiště od kolejiště. Do něj ročně spadne – záměrně či omylem – kolem stovky lidí.

Schvalování důležitého materiálu, který vypracoval odbor strategií pražského dopravního podniku, potvrdil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). „Ano, materiál půjde na radu,“ vzkázal. Ve středu prošel i dozorčí radou dopravního podniku.

Vizualizace stanice metra D - Nové Dvory.
Vizualizace stanice metra D - Nádraží Krč

Důležitým bodem dokumentu, který mají Lidovky.cz k dispozici, je právě upřesnění dopravního systému, podle něhož se projekt (podle posledních odhadů za 50 miliard korun) bude finálně připravovat.

„Zavedením automatického dopravního systému bez strojvedoucího by se investiční náklady na realizaci projektu I. D (úsek Pankrác – Depo Písnice – pozn. red.) zvýšily přibližně o 1,7 miliardy korun. Současně by ale byl rovnou vybudován moderní dopravní systém, který by by nebylo třeba v budoucnu převádět na plně automatický provoz,“ stojí v dokumentu.

Tato následná přestavba by vyšla podle propočtů na dvě a půl miliardy korun.

METRO D

  • Trasa bude mít 10 stanic a měřit bude 10,6 km.
  • Výstavba linky D počítá nyní se dvěma fázemi. První úsek mezi Pankrácí a konečnou Depo Písnice se má začít stavět v roce 2018.
  • Další fází je úsek mezi Pankrácí a Náměstím Míru.
  • Uvažovalo si o levnější variantě, kdy by déčko bylo odbočkou linky C. Nakonec ji město zavrhlo, údajně mohla zkomplikovat výstavbu dalšího úseku trasy.
  • Stavba loni získala územní rozhodnutí a nyní lidé z Metroprojektu a dopravní podniku připravují podklady pro udělení stavebního povolení.
  • Současné odhady počítají s náklady kolem 50 miliard korun. První úsek má být hotový v roce 2023.
  • Linka D má významně ulevit přetížené lince C a nabídne přestupní uzly se stávajícími linkami: Pankrác (C), Náměstí Míru (A).
  • Další plány počítají s protažením přes Hlavní nádraží na Náměstí Republiky. Tím by se linka D získala přestupní uzel s vlakovými linkami a linkou B.
  • První studie k déčku vznikly už v roce 1991. Poněkud překvapivě jeho realizaci předešlo prodloužení linky A z Dejvické do Motola dokončené letos na jaře.

Podle už dříve zveřejněných propočtů se bude vyšší investice do linky D městu vracet na lacinějším provozu, protože nebude nutné například platit řidiče. Kvůli déčku by musel dopravní podnik přijmout zhruba 60 dalších strojvedoucích. 

V rozpracované dokumentaci pro stavební povolení stojí, že roční provoz „klasických“ souprav vyjde na 618 milionů, u „lehkého“ metra pak na 558 milionů.

Materiál pro radní připomíná ještě jeden zádrhel čtvrté trasy metra, který bude třeba vyřešit: „Do zahájení provozu automatického dopravního systému je nutné provést změnu legislativy, neboť současná česká legislativa automatický provoz neřeší.“

Další scénář budování podzemní dráhy je následující. Nutné je nejprve vykoupit 791 pozemků od stávajících majitelů. To má na starosti firma Inženýring dopravních staveb, která ale v tuto chvíli nechce k jednáním poskytovat žádné konkrétní informace.

Jisté je to, že výkupy jsou spjaté s dokumentací pro stavebního povolení, která má být hotová v první čtvrtině roku 2017. Přibližný rozpočet pro vyplacení majitelů pozemků se pohybuje kolem 1,2 miliardy korun.

Studie proveditelnosti – klíčová pro získání evropské dotace – by měla být dokončená v polovině příštího roku. Tendr, který vybere stavební firmu, bude ideálně znát vítěze v prosinci 2017. V úvahu je však třeba vzít také případná odvolání neúspěšných firem k antimonopolnímu úřadu. To by projekt určitě zpozdilo.

Optimistická varianta počítá s výjezdem razicích štítů v roce 2018.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.