Lidovky.cz

Kupujte auta na plyn či elektřinu. Stát vám pošle 40 tisíc, plánuje Mládek

Zprávy z EU

  5:00
PRAHA - Plán, jak kupující motivovat k pořízení ekologického vozu, získává jasnější kontury. Podle zjištění serveru Lidovky.cz je ve hře státní dotace 1500 eur, tedy při dnešním kurzu kolem 40500 korun. Ta by se měla vztahovat na pořízení nového elektromobilu či vozu poháněného stlačeným zemním plynem (CNG).

Elektromobil značky Tesla. Ilustrační foto. foto: Reprofoto

„Tyto automobily jsou sice dražší, ale ekologičtější. Jejich provoz je levnější než u stávajících dopravních prostředků. Příspěvek by pak mohl vyrovnat rozdíl v ceně mezi dražšími ekologickými dopravními prostředky,“ popsal ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Pro lepší představu: například Škoda Citigo s pohonem CNG nyní stojí 248400 korun, standardní pětidvéřová benzinová verze vyjde podle katalogu na 207200 korun. Rozdíl mezi „plynovou“ a „standardní“ octavií s motorem 1,4 TSI je už pouhých šestnáct tisíc korun. Stát o dotaci uvažuje v rámci strategie čisté mobility, o které má na podzim jednat vláda.

Auta na diesel přestávají Čechy zajímat. V kurzu je benzin a CNG

Motivace ke koupi

Pokud vše půjde podle plánu, tak si řidiči, kteří se rozhodnou pro vybrané alternativní pohony, budou moci o příspěvek požádat od poloviny roku 2017.

Stále je ve hře i varianta, že od tohoto data začnou platit také malusy. Znamenaly by zavedení speciálního poplatku při registraci auta s vysokou produkcí skleníkových plynů.

„Otázka bude, zda nakonec sáhneme k zavedení bonusu i malusu, či jen bonusu. V příštím roce bychom měli vypracovat metodiku a finálně rozhodnout,“ řekl pro Lidovky.cz ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Jde o jedno z opatření souvisejících s návrhem Národního akčního plánu čisté mobility, který společně připravila ministerstva průmyslu, dopravy a životního prostředí. Materiál už prošel připomínkovým řízením.

Elektromobily: jiná cenová hladina

Motivace v podobě bonusu za nákup vybraných ekologických aut je běžná například v Nizozemsku či Francii.

Zvažovaný český příspěvek ve výši 1500 eur by však nestačil na to, aby ceny elektromobilů klesly na úroveň stejně velkých vozů stradičním pohonem. Například městské BMW i3, které pojme čtyři lidi, se v tuzemsku prodává za 936 tisíc korun.

Anketa

Uvažovali byste o koupi ekologického auta, pokud by na ni stát přispíval?

Ano 519
Ne 341
Nejsem rozhodnutý/á 26


Strategie čisté mobility představuje soubor opatření na podporu výše zmíněných pohonů, které by mělo Česko postupně přijmout do roku 2020.

Týkají se například usnadnění výstavby plnicích stanic CNG, umožnění vjezdu vozidel na tento pohon do garáží či slev na dálniční známky. Akční plán navazuje na Směrnici Evropského parlamentu a Rady o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (2014/94/EU).

Češi a cena

Podle Antonína Šípka, ředitele Sdružení automobilového průmyslu, je pro českého řidiče při pořizování auta stále nejdůležitějším kritériem cena.

„Podle mého názoru může mít příspěvek pro české občany motivační charakter pouze za předpokladu, že pokryje rozdíl pořizovacích nákladů na ‚ekologickou‘ a‚klasickou‘ variantu vozidel, respektive ho minimalizuje,“ prohlásil Šípek.

Zdůrazňuje, že je nutné zejména prosazení celého systému podpory ekologických aut. Příspěvek na pořízení „ekologického“ vozu podle něj může být důležitým, avšak nikoli postačujícím opatřením.

„Musí být součástí komplexního, systémového a provázaného souboru opatření – spolu s dalšími motivačními prvky, jako jsou úlevy z ceny dálničních známek či možnost použití vyhrazených jízdních pruhů. Ale i s prvky represivními, jako je například omezování vjezdu ekologicky nevyhovujících vozidel do městských aglomerací,“ uvedl Antonín Šípek.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.