Pořídit si trenažery je dlouhodobý záměr Českých drah. Několik závažných nehod, k nimž v létě došlo, jej ale náležitě rozhýbaly. Šlo zejména o havárii osobního vlaku na pražském Masarykově nádraží, vykolejení rychlíku v Horažďovicích a střet pendolina s kamionem na železničním přejezdu ve Studénce.
„O pořízení trenažerů jsme uvažovali delší dobu, ale tyto události zvýšily jejich potřebnost. Naši lidé krizové situace umějí zvládat, ale nyní získají možnost vyzkoušet si své dovednosti například při prudké změně na návěstidlech nebo jejich poruše,“ popsal Michal Štěpán, který má ve vedení ČD na starosti osobní dopravu.
Záměr prošel představenstvem státního podniku, čeká ho ještě projednání v dozorčí radě.
České dráhy vydělaly, ale méně než loni. Zadlužení snížily na 33 miliard |
Šlo by až o několikadenní školení ve speciálně vybaveném středisku. Trenažery by měly mít strojvedoucí k dispozici do poloviny příštího roku, na jejich pořízení vyhlásí ČD otevřené výběrové řízení. Jednou z variant, kde by se mohli strojvedoucí na nových trenažérech školit, je středisko v České Třebové. Tedy místo ve středu Česka.
K ceně za samotné přístroje je třeba připočíst ještě náklady na software a na výše zmíněné prostory. Trenažer by měl vypadat téměř shodně jako řídicí pult pro strojvedoucího a neměl by simulovat žádný konkrétní typ vlaku.
„Přístroj bude v tomto ohledu unifikovaný. Vypadá trochu jako velký playstation,“ přiblížil s nadsázkou podobu trenažeru předseda představenstva ČD Pavel Krtek.
Na zvýšení bezpečnosti na přejezdech už pracuje expertní skupina složená kromě členů ČD z ministerských úředníků a expertů, SŽDC, Drážního úřadu a Drážní inspekce.