Lidovky.cz

Neoblíbená tramvaj Porsche dostává novou šanci. První kus se vrací

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Technici pražského dopravního podniku ladí poslední detaily, než vypustí na koleje první opravenou tramvaj 14T, u níž se vžil název Porsche. Pokud vše půjde podle plánu, stane se tak v pondělí 28. září. Dopravce postupně opraví všechny poškozené soupravy Porsche, kterých je 56.

Tramvaj 14T s designem Porsche od firmy Škoda Transportation jezdí v Praze od roku 2006. foto:  Michal Šula, MAFRA

Po metropoli nyní jezdí jen dva exempláře tramvaje 14T od Škody Transportation. Vozu s výrazným designem od firmy Porsche, který si kvůli hluku a nepohodlnému uspořádání sedaček nenašel velkou oblibu u cestujících. Tramvaj také provázely časté technické patálie.

Ty vyvrcholily loni v srpnu odstavením téměř všech těchto strojů. Po neúspěšném pokusu o prodej na trzích ve východní Evropě se vedení pražského dopravního podniku rozhodlo, že tramvaje opraví ve vlastních dílnách. Hlavním problémem byly praskliny na držáku podvozků. V krajním případě hrozilo zlomení konstrukce.

Slang v akci: trolejbusy v Brně řídí paroháči a tramvaj není jen šalina

„První opravená tramvaj 14T by měla jít do provozu v pondělí 28. září. Další by měly následovat v taktu zhruba dvou kusů měsíčně. Rádi bychom dodrželi harmonogram - do konce roku zprovoznit deset souprav Porsche,“ řekl pro Lidovky.cz šéf tramvajové sekce dopravního podniku Milan Slunečko.

Oproti původnímu časovému plánu mají dílny mírné zpoždění. „Ladíme kompletaci vozu, musí dojít také k prohlídce vozu, protože měl dlouho odstávku,“ vysvětlil Slunečko.

Tramvaje Porsche jezdí po Praze už od roku 2006, jedna souprava vyšla zhruba na 58 milionů korun. Z technického hlediska šlo o propadák, směrem k výrobci pršely nejrůznější reklamace. Problémy měly postupem času převodovky, kola či brzdy. A cestující si kromě proti sobě namířených sedaček s minimem místa stěžovali třeba také na přílišnou hlučnost.

Tramvaj 14T s designem Porsche od firmy Škoda Transportation jezdí v Praze od...
Tramvaj 14T s designem Porsche od firmy Škoda Transportation jezdí v Praze od...

V srpnu odstavené tramvaje už navíc nebyly v záruce. Pražský dopravce proto využil takzvané strojní pojištění, z něhož opravy poškozených dílů zaplatí.

Toto pojištění se vztahuje hlavně na technické vady. Za všechny tramvaje Porsche platil podnik ročně strojní pojistku ve výši 8,3 milionu korun. Oprava jedné soupravy ve vlastních dílnách vyjde zhruba na 1,8 milionu.

Kromě technické závady by se v tramvaji mělo změnit i nepopulární rozestavení sedadel. Sedačky namířené proti sobě téměř neumožňovaly průchod ostatním pasažérům. Postavit před sebe třeba kufr pak bylo nemyslitelné.

Většinu těchto nepohodlných míst pracovníci tramvajových dílen zruší a nahradí novým rozestavením.

PRAŽSKÁ PORSCHE

  • Příbuzné stroje 13T jezdí v Brně. Tramvaje od Škody Transportation z “rodiny Porsche“ mají ještě například v polské Vratislavi.
  • Tramvaj vyrobená pro Prahu vyjela do zkušebního provozu v prosinci 2005. V běžném provozu je tento typ od dubna 2006.
  • Jedna souprava vyšla hlavní město přibližně na 58 milionů korun.
  • V roce 2009 pražský dopravní podnik zakázal jízdu 14T na některých tratích.
  • Důvodem byl špatný stav tramvajových kolejí, k jehož zhoršování tento typ tramvají údajně přispíval. Výrobce tramvají to odmítl.
  • Na jaře Škoda Transportation na vlastní náklady opravila jednu z poškozených souprav.
  • „Bezplatně jsme provedli vzorovou opravu jedné z tramvají, tak aby dopravní podnik mohl stanovené postupy využít pro práce na dalších vozidlech,“ uvedla tehdy mluvčí Škody Lubomíra Černá.
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.