Lidovky.cz

Dieselgate očima Američanů: Zrada, zklamání a počítání obětí emisí

USA

  6:30
WASHINGTON - Peggy Schaefferová považovala svůj dieselový Volkswagen Jetta za takřka ideální auto. Živé, ale velmi šetrné k životnímu prostředí. Po vypuknutí aféry Dieselgate se čtyřiašedesátiletá knihovnice ze Severní Karolíny cítí podvedená a neví, co si počít.
Vozy Volkswagen na výrobní lince

Vozy Volkswagen na výrobní lince foto: Reuters

„Je to úmyslné klamání a podvod. Počkám si, jak se automobilka zachová,“ stěžuje si zklamaná žena na stránkách deníku The Washington Post.

O iluze nepřišla sama. Zatímco Češi, a Evropané obecně, nahlížejí na aféru s manipulováním emisních testů s větším odstupem a chladnou racionalitou, na druhé straně oceánu jde o emotivní záležitost. Američané se nebojí použít výrazy jako zrada a zklamání. I proto, že Volkswagen se dlouhodobě profiloval jako značka zakládající si na ekologickém přístupu.

Pro ilustraci: před pěti lety rozjel koncern kampaň Think Blue, která slibovala, že se VW do roku 2018 stane de facto nejekologičtějším výrobcem aut na světě. I na to si američtí novináři nyní vzpomněli.

ČTĚTE SOUVISLOSTI

Někteří už začali ve spolupráci s experty na znečištění ovzduší počítat, co všechno může nadlimitní vypouštění škodlivin u aut od Volkswagenu způsobit.

Přestože diesely tvoří v USA necelé procento všech osobních vozů (těch „zmanipulovaných“ je v zemi asi půl milionu), například list The New York Times připomíná, že pokud by každé auto – naftové, benzinové či hybridní – překročilo zákonné limity v podobném rozsahu, dopady na znečištění ovzduší a lidské zdraví by byly značné.

„Člověk si vzpomene na Peking,“ rýpnul si viceprezident Americké plicní asociace Paul Billings. Srovnání s čínskou metropolí, téměř trvale zahalenou děsivým smogem, je sice v tuhle chvíli velká nadsázka, nicméně ukazuje na to, že Američané spojují aféru s manipulacemi emisních testů se zdravím mnohem více než Evropané.

Počítání oběti

Právě list The New York Times na základě konzultací s experty uvedl, že ačkoliv je obtížnější spojit překročení emisí Volkswagenu s konkrétními úmrtími, může být jejich počet takřka stejný jako těch, které způsobila porucha zapalování u aut firmy General Motors. Kvůli ní zemřelo podle oficiálních údajů 124 lidí.

Tyto úvahy jsou na první pohled zarážející u země, v níž řidiči dlouhá léta – vzhledem k nízkých cenám pohonných hmot – příliš neřešili spotřebu. Města i venkov stále brázdí velké, nepříliš šetrné koráby, u nichž existují pochyby, jak uspějí u technických kontrol, které jsou mnohem v USA přísnější než v Evropské unii.

Logo společnosti Volkswagen.

„Jenže tato auta normy za daných podmínek splňují. Testují se totiž při určitém výkonu. Na amerických dálnicích neuvidíte téměř žádné řidiče, kteří by překračovali povolenou rychlost. I díky tomu tato auta vypouštějí emise v souladu s normou,“ podotýká dopravní expert Petr Moos s tím, že testování odpovídá podmínkám skutečného provozu.

Zároveň naznačuje, proč Američané vnímají aféru Dieselgate emotivněji než Evropané. „Oni strašně dbají na pravdivost měření, odchylky je iritují. Připadalo jim podezřelé, že při uváděném výkonu aut od Volkswagenu můžou splnit emisní testy, což pomohlo k odhalení softwaru,“ míní Moos.

Rozdíl mezi vnímáním škodlivin v Evropě a USA je daný také diametrálně odlišným množstvím dieselových aut. „V Americe jich jezdí necelé procento z celkového počtu. V Evropě je poměr nafta – benzin zhruba půl na půl. To je dané tím, že tamní řidiči historicky tolik neřeší spotřebu. Benzinová auta také nevypouští tolik oxidů dusíku jako diesely,“ dodává analytik Jiří Šimara ze společnosti Cyrrus.

Anketa

Dotkne se aféra s obcházením emisních testů i dalších automobilek?

Ano, je to pravděpodobné. 1759
Ne, jde o výjimečný případ. 58
Netroufám si to odhadovat. 84
Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.