Lidovky.cz

Unikátní český remorkér může být památkou. Bojím se zániku lodi, říká kapitán

Ekonomika

  16:30
DĚČÍN - Poslední kolesový remorkér v Česku má šanci stát se kulturní památkou. Unikátní loď Beskydy nyní kotví v Děčíně. Návrh na prohlášení plavidla za památku podpořilo právě město Děčín, Ústecký kraj i Praha. Kapitán lodi Vladimír Weinlich se však obává, že než se tak stane, skončí plavidlo v propadlišti dějin.

Zadokolesový remorkér Beskydy je nejsilnější lodí v Česku. foto: Reprofoto

Kolesový motorový remorkér původní české konstrukce pocházející z roku 1956 dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct, když je v Labi příliš nízká hladina vody. „Je to technický unikát, poslední dochované plavidlo svého druhu v Čechách,“ řekl zakladatel a předseda Spolku přátel plavby Vlastimil Pažourek.

Ostatní lodě stejného typu zanikly už za socialismu. „Šrotovalo se o sto šest, toto je jedna z posledních možností, jak tady něco z té staré plavby zanechat,“ poznamenal Pažourek. V Německu si dvě takové lodě koupili a provozují je nyní jako muzejní plavidla.

Máme strach o děti, stěžují si chataři na Slapech. Vyhláška dala přednost skútrům

Vlečná plavba se používala jako hlavní způsob dopravy po řece do 60. až 70. let minulého století. Pak se přešlo na tlačné remorkéry s vanami a v 90. letech na motorové nákladní lodě.

Návrh na prohlášení remorkéru Beskydy památkou byl podán nejen pro jeho jedinečnost, ale i pro strojní a další prvky, které připomínají doby starých lodí, jako je lodní telegraf nebo klasické kormidelní kolo, které se dnes objevuje už jen v muzeích.

Podle vyjádření Ministerstva kultury ČR je k procesu schválení nutný souhlas města Děčín, kde loď kotví, Ústeckého kraje a města Prahy, kde má sídlo majitel lodi.

„S prohlášením lodi, všech jejích pevných součástí, technického a strojního vybavení za památku souhlasíme,“ uvedla mluvčí děčínské radnice Markéta Lakomá. Krajský úřad podle vyjádření vedoucího odboru kultury pana Radka Spály rovněž souhlasí. „Rozhodně to doporučujeme,“ uvedl Spála. S návrhem souhlasí i Praha.

Sklad náhradních dílů?

Remorkér je zatím v provozu. „Kvůli dlouhotrvajícímu suchu je provoz ztrátový, už nemáme z čeho brát,“ řekl kapitán, jenž má zároveň loď od firmy EVD v pronájmu. „Sucho nás dostalo do insolvence, žádali jsme o dotaci ministerstvo dopravy, ale nedostali. Majitel po nás chce, abychom odvezli remorkér do Prahy, ale obávám se, že to by znamenalo zánik lodi,“ popsal Weinlich.

Náklady na roční provoz se pohybují podle Weinlicha okolo jednoho milionu korun. Stát by mohl plavidlo od vlastníka odkoupit, podle kapitána však hrozí, že bude už pozdě. „Byla by to nenávratná škoda,“ podotkl kapitán. Beskydy by v případě svého zrušení posloužily zřejmě jako zásobárna náhradních dílů pro osobní lodě.

Beskydy zkonstruovali odborníci v Mělníku. Celkem bylo takových dvanáct remorkérů postavených proto, aby pomáhaly těžce naloženým soulodím překonat obtížné úseky českých vod. V Česku zbyl jediný.

„Je v dobrém technickém stavu a v Děčíně, kde bývalo centrum lodní dopravy, chybí loď, která by sloužila jako muzeum,“ uvedl Pažourek. „Musí se jen najít instituce, která by Beskydy provozovala,“ dodal.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.