Lidovky.cz

Nebezpečná ‚móda‘ v Blance. Každý den tam řidiči jezdí v protisměru

Ekonomika

  7:10
PRAHA - Není to ojedinělý omyl zbloudilého řidiče, ale extrémně nebezpečný trend. Po dvou týdnech od spuštění tunelového komplexu Blanka se objevila řada případů, kdy šoféři stočili svá auta přímo do protisměru. A to z prostého důvodu, že najeli jinam, než původně zamýšleli.

Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči foto: ČTK

Děje se tak většinou při nájezdu z rampy křižovatky Malovanka do tunelu Brusnice (Blanka se skládá ze tří různých tunelů, nejde o jednolitou podzemní cestu – pozn. red.). Řidič zajede do odstavného zálivu a tam se prostě otočí do protisměru.

„Od spuštění tunelu se tak děje až na výjimky každý den. Stává se to jen v nočních a ranních hodinách. Odborníky napadlo, že si řidiči myslí, že v tuto dobu si to můžou dovolit,“ popisuje František Brtek, vrchní komisař z pražské dopravní policie. Pracuje na Oddělení centrálního řízení dopravy a na starosti má mimo jiné dohled nad tunelem Blanka.

Chování řidičů je pro něj těžko pochopitelné. Zvláště proto, že dosud v Praze k podobným případům téměř nedocházelo. „Je to vysloveně specifikum tohoto tunelu. Jestli je křižovatka Malovanka pro lidi tak složitá... Nevím,“ přemýšlí František Brtek.

Problémem je také to, že řidič, který se přečinu dopustí, většinou unikne postihu. Tunelový komplex za 37 miliard totiž není dokonalý po všech stránkách. Kamerové systémy v Blance nedokážou zachytit poznávací značku tak, aby bylo možné auto zpětně dohledat.

Další možností, jak hříšníka lapit, je uzavření tunelu. Systém signalizuje vozidlo v protisměru a na konci tunelové trouby padnou závory. Žádný jiný řidič se tak už dovnitř nedostane.

„U tohoto vjezdu jde ale o krátký úsek, dlouhý několik set metrů. Systém nedokáže tak rychle zareagovat. Vyhlásí vozidlo v protisměru, jenže to už je dávno venku, proto se ho nepodaří dohledat. To by musela venku čekat policejní hlídka,“ líčí realitu tunelu Blanka komisař Brtek.

Zatím se policistům podařilo zastavit jen jednoho řidiče. Vydal se do nejdelšího ze tří tunelů a téměř dva kilometry projel v protisměru. To byla dostatečná doba pro to, aby ho policisté chytili.

Pohled na spuštění provozu tunelu Blanka
Do pražského tunelového komplexu Blanka vjeli 19. září první řidiči

Pražští politici o nepříjemném trendu vědí. „Věc prošetřuje technická komise magistrátu,“ říká náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Dopravní policisté s magistrátními experty připravují další dopravní značení, které má lidi před podobným jednáním varovat. Na vozovce přibudou nápisy a informační tabule, které nyní třeba upozorňují na stupně dopravy ve městě, budou lidem říkat, že se nesmí otáčet v tunelech.

Přestože může řidič ohrozit životy ostatních šoférů a jejich spolujezdců, není to trestný čin. „Jedná se o přestupek proti plynulosti a bezpečnosti silničního provozu. Hrozí za něj pokuta do výše dvou a půl tisíce korun,“ dodává mluvčí pražské policie Iveta Martínková.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.