Lidovky.cz

Nestačí, aby auto jen vozilo lidi. Musí být propojené se světem, říká Jahn

Ekonomika

  11:30
BRNO - Podoba autoprůmyslu se v příštích patnácti letech promění více než za posledních 50 let. Auta se budou jinak vyvíjet, vyrábět i používat. Kvůli tomu musí zavedené automobilky čelit nejen novým výrobcům, jako je Tesla, ale i firmám z IT sféry Applu či Googlu.

Nová podoba elektromobilu Tesla S. foto: Reuters

Na středeční brněnské konferenci o automobilovém průmyslu to řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Jak se podaří na změny na trhu reagovat, závisí v Česku také na dostupné a kvalifikované pracovní síle.

Jahn upozornil, že Google a Apple nemají zájem pouze o výrobu aut, ale i o to, jak zákazník čas v autě stráví.

Automobilka Tesla posílá svým řidičům ‚autopilota‘. Co všechno umí?

„Auto se mění. Už nestačí, aby vás dovezlo z místa na místo, ale bude propojené s internetem a okolním světem. Jde o dopad průmyslové revoluce a směřování k takzvanému průmyslu 4.0. V autoprůmyslu se tato revoluce rozjela rychleji než v ostatních odvětvích,“ řekl Jahn.

Aby české automobilky mohly adekvátně reagovat na vývoj, musí se podle Jahna přizpůsobit vzdělávání, výzkum a vývoj. „Je otázkou, zda máme dostatek zdrojů a jestli je umíme využít,“ řekl Jahn. Kvůli demografickému vývoji budou podle něj chybět v nadcházejících letech až stovky lidí.

Chytrá továrna

„Také je potřeba, aby se studenti učili to, co je potřeba, což se dnes neděje. Snahy o změnu technického vzdělávání jdou bohužel pomalu. Navíc se často mění ministři školství a řadu projektů musíme stále rozjíždět znovu,“ poznamenal Jahn.

Cílovým stavem změn autoprůmyslu je podle Jahna chytrá továrna, která bude konkurenceschopná. V Česku se podle něj například vyvíjí řada autonomních systémů řízení. „Je možné, že se dostaneme mezi světovou špičku, ale stále pokulhává snaha o spolupráci s univerzitami a výzkumnými institucemi,“ uvedl Jahn.

Dosud český autoprůmysl roste. Od ledna do září se výroba meziročně zvýšila o čtyři procenta na 973 127 vozů. Loni se produkce tuzemských automobilek zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů a letos Jahn očekává další růst.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.