Na středeční brněnské konferenci o automobilovém průmyslu to řekl prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Jak se podaří na změny na trhu reagovat, závisí v Česku také na dostupné a kvalifikované pracovní síle.
Jahn upozornil, že Google a Apple nemají zájem pouze o výrobu aut, ale i o to, jak zákazník čas v autě stráví.
Automobilka Tesla posílá svým řidičům ‚autopilota‘. Co všechno umí? |
„Auto se mění. Už nestačí, aby vás dovezlo z místa na místo, ale bude propojené s internetem a okolním světem. Jde o dopad průmyslové revoluce a směřování k takzvanému průmyslu 4.0. V autoprůmyslu se tato revoluce rozjela rychleji než v ostatních odvětvích,“ řekl Jahn.
Aby české automobilky mohly adekvátně reagovat na vývoj, musí se podle Jahna přizpůsobit vzdělávání, výzkum a vývoj. „Je otázkou, zda máme dostatek zdrojů a jestli je umíme využít,“ řekl Jahn. Kvůli demografickému vývoji budou podle něj chybět v nadcházejících letech až stovky lidí.
Chytrá továrna
„Také je potřeba, aby se studenti učili to, co je potřeba, což se dnes neděje. Snahy o změnu technického vzdělávání jdou bohužel pomalu. Navíc se často mění ministři školství a řadu projektů musíme stále rozjíždět znovu,“ poznamenal Jahn.
Cílovým stavem změn autoprůmyslu je podle Jahna chytrá továrna, která bude konkurenceschopná. V Česku se podle něj například vyvíjí řada autonomních systémů řízení. „Je možné, že se dostaneme mezi světovou špičku, ale stále pokulhává snaha o spolupráci s univerzitami a výzkumnými institucemi,“ uvedl Jahn.
Dosud český autoprůmysl roste. Od ledna do září se výroba meziročně zvýšila o čtyři procenta na 973 127 vozů. Loni se produkce tuzemských automobilek zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vozů a letos Jahn očekává další růst.